Koalícia zlikvidovala súkromnú diaľnicu do Martina

Súkromná diaľnica zo Žiliny na Martin nebude. Koalícia sa dohodla, že sa tretí balík PPP projektov ruší. Diaľnica sa bude stavať najmä z rozpočtu a eurofondov.

, 13.12.2010 19:42, aktualizované: 22:07
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
280

Tretí balík na výstavbu časti diaľnice D1 cez Projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebude. Takmer 30-kilometrová časť diaľnice D1, ktorú malo celú postaviť súkromné konzorcium, sa bude stavať postupne po menších úsekoch. Definitívne rozhodnutie tlmočil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po rokovaní všetkých koaličných partnerov.

„Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu,“ konštatoval minister. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Vyšňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia – rok 2016. „Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu,“ dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur.

Výstavba zvyšných častí diaľnice sa začne do dvoch rokov tak, aby boli sfinalizované tiež v roku 2016. Tieto úseky budú podľa Figeľa nanovo vytendrované cez PPP alebo klasické verejné obstarávania.

Figeľ potrebuje eurofondy iných ministerstiev

Suma, ktorú Figeľ potrebuje na výstavbu tejto nadradenej infraštruktúry, musí podľa neho prísť z iných operačných programov, ako je doprava. Následne musí presun financií medzi programami odsúhlasiť Európska komisia (EK).

„Predpokladám, že po rokovaniach súhlasiť bude, pretože ide o to, aby prostriedky boli vynaložené účelne na priority, ktoré sú nielen národné, ale aj európske a takými diaľničná sieť a medzinárodné koridory sú,“ uzavrel.

Viacero vládnych garnitúr malo ambíciu čo najskôr dokončiť severné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc, ale dodnes nie sú tieto dve veľké mestá spojené súvislou diaľnicou. Ani v súčasnom volebnom období to nebude. Dnešná koalícia si dala za cieľ vybudovať len nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc.

Ministerstvo dopravy: Termíny to zásadne neoddiali

Ministerstvo dopravy privítalo dohodu Koaličnej rady na realokáciu eurofondov na výstavbu diaľnice pri Strečne ako najlacnejších peňazí pre výstavbu diaľnic na Slovensku. „Považujeme to za víťazstvo ministra Jána Figeľa a vládnej koalície. Navyše to zásadne neoddiali termíny dokončenia a najkomplikovanejší úsek diaľnice D1 pri Strečne bude odovzdaný verejnosti do konca roka 2016,“ uviedlo v stanovisku ministerstvo.

Konzorciu zaplatia zrealizované práce

Pôvodne malo časť diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou postaviť konzorcium na čele s nemeckou spoločnosťou Hochtief. V prípade realizácie projektu malo dostať v priebehu 30 rokov približne 8,5 miliardy eur, ponúkalo však tretinové zníženie ceny. Podľa premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) bude teraz výstavba 30-kilometrového úseku lacnejšia približne o 3 miliardy eur.

Konzorciu, ktoré malo pôvodne diaľnicu postaviť, chce Figeľ uhradiť iba doteraz zrealizované práce. „S tým počíta zmluva a s tým počíta aj celý právny vzťah,“ konštatoval. Ministerstvo tak pravdepodobne neuvažuje o možnej žalobe zo strany konzorcia.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
280 debata chyba