Koalícia opäť rieši diaľničné nezhody

Diaľnica medzi Žilinou a Martinom znova zamestná na pondelkovom rokovaní Koaličnej rady vládnuce strany. Sloboda a Solidarita Richarda Sulíka si totiž už tri týždne vysvetľuje s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH) výhrady k 30– kilometrovej štvorprúdovke.

13.12.2010 12:13
diaľnica, cesta, oprava Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Cesta tvorí takzvaný tretí balík projektov verejno–súkromného partnerstva (PPP). Zmluvu na diaľnicu podpísala ešte bývalá vláda Roberta Fica a stavať sa má za súkromné peniaze. Terajší kabinet sa rozhoduje, či v projekte pokračovať. Stavebníci združení v konzorciu pod vedením nemeckého Hochtiefu ponúkli na diaľnicu zľavu.

Podľa zdrojov z vládnej koalície sa však SaS dohodnutý rabat nepáči a žiada vyšší. Objavili sa dokonca domnienky, že strana chce zrušenie celého projektu. Podobne, ako padla diaľnica medzi Martinom a Prešovom. SaS to však odmieta. Východisko zo sporu musí pritom koalícia nájsť do stredy tohto týždňa. Presne dovtedy predĺžil minister Figeľ termín na to, aby vláda schválila dodatok k zmluve na tento projekt.

Ostatné vládne strany sa k rozbrojom stavajú zdržanlivo. „SDKÚ záleží na čo najrýchlejšom postupe výstavby diaľnic a infraštruktúry,“ uviedol Michal Lukáč, hovorca strany. Aj keď sa objavili neoverené kuloárne informácie o tom, že aj SDKÚ by malo mať k ceste výhrady, Lukáč to poprel.

Aj strana Most chce pokračovať v budovaní diaľnic. Podpredseda Zsolt Simon však priznal, že si počká na niektoré odpovede ministra Figeľa na otázky strany SaS. Zaujíma ho tiež fakt, koľko diaľnica vytvorí pracovných miest. „Počkáme si na odpoveď a až potom sa vyjadríme,“ uviedol Simon.

Ako ďalej tvrdí, otázkou v tomto prípade môže byť aj to, či je potrebné stavať diaľničný privádzač. Celý projekt totiž tvorí približne 25 kilometrov diaľnice a 5 kilometrov diaľničného privádzača. „Pokiaľ to nie je potrebné, nemusel by byť realizovaný spolu s projektom,“ dodal Simon. Na výstavbe cesty by sa tak ešte viac ušetrilo.

Celková cena za cestu podpísaná bývalou vládou predstavovala po výstavbe a 30–ročnej údržbe spolu 8,5 miliardy eur. Po novom by to malo byť 6,6 miliardy. Ako je možné, že Hochtief ponúkol takúto zľavu na diaľnicu, ministerstvo doteraz nevysvetlilo. Podrobnosti o zľave majú byť uvedené až v dodatku k zmluve, ktorý musí najprv schváliť vláda.

9 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy