Kraje začali zvyšovať daň z motorových vozidiel

Dva samosprávne kraje, Nitriansky a Košický, zvýšili daň z motorových vozidiel od 1. januára o desať percent.

06.12.2010 12:20
Autobus, autobusová stanica Foto:
Zvýšenie dane z motorových vozidiel zvýši aj cenu cestovného na diaľkových autobusových linkách.
debata

Daň z motorových vozidiel v Nitrianskom samosprávnom kraji (NSK) sa od budúceho roka zvýši o 10 percent. Zvýšenie sadzby v pondelok odsúhlasili krajskí poslanci, ktorí sa napokon priklonili k miernejšiemu zvýšeniu dane. Rada NSK odporučila zvýšiť sadzbu o 12 až 13 percent. Poslanci však tento návrh nepodporili. Viacerí sa obávali toho, že príliš veľké zvýšenie dane by v konečnom dôsledku viedlo k zníženiu vybraných financií.

„Treba zvážiť zvyšovanie daní. Sú tu obavy, že sa autodopravcovia preregistrujú do iných krajov, kde je sadzba dane z motorového vozidla nižšia. Podľa mojich informácií sa tak už aj deje,“ uviedla poslankyňa Lýdia Forrová.

Vďaka vyššej sadzbe by mal kraj v roku 2011 získať z dane z motorových vozidiel o päť až šesť percent viac peňazí ako v tomto roku. Podľa predsedu NSK Milana Belicu bolo zvýšenie sadzby dane nutné, pretože kraj očakáva vysoké výdavky na opravu komunikácií. Vybrané prostriedky nám dnes nestačia ani na základné opravy ciest, skonštatoval. Zároveň pripomenul, že mnohé komunikácie II. a III. triedy boli počas tohto roka zničené povodňami a poškodzované ťažkými nákladnými autami po zavedení mýta. Belica už dávnejšie hovoril aj o ničení ciest samosprávneho kraja ťažkou technikou pri výstavbe rýchlostnej cesty R1.

Košický kraj zvýši daň tiež o desať percent

Zmenu všeobecného záväzného nariadenia (VZN) o úprave sadzby dane z motorových vozidiel schválili v poslanci poslanci zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK). Ako sa uvádza v dôvodovej správe, daň z motorových vozidiel je jedinou variabilnou časťou príjmovej strany rozpočtu KSK. V uplynulých troch rokoch nedošlo k zmene sadzby dane.

Základná sadzba dane Košického samosprávneho kraja patrí medzi najnižšie na území Slovenska a v súčasnosti sa pohybuje podľa zdvihového objemu motora v rozmedzí od 56,43 do 199,16 eura. Tieto sadzby sa po úprave zvýšili na 62,07 až 219,08 eura. Prínos pre KSK by po zvýšení dane mal predstavovať sumu zhruba jeden milión eur.

Veľkým problémom je aj to, že firemné autá, najmä s bratislavskou značkou, odvádzajú daň tam, kde je sídlo firmy a nie tam, kde je prevádzka firmy. Bude potrebné zmeniť v tomto smere legislatívne opatrenia, uviedol v rozprave predseda KSK Zdenko Trebuľa. Pripomenul, že najmä nákladné automobily sa výrazne podieľajú na opotrebovaní ciest v kraji, ale daň odvádzajú v Bratislave. Žiadam poslancov Národnej rady SR z nášho regiónu, aby v tomto smere vyvinuli patričné kroky, dodal Trebuľa.

VZN rieši zvýšenie základnej sadzby dane v jednotlivých kategóriách o desať percent. Pre vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3 sú zvýšené sadzby len o päť percent. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú emisné limity EURO 4 a 5, ostávajú sadzby nezmenené, to znamená na úrovni základných sadzieb stanovených v jednotlivých kategóriách podľa dosiaľ platného VZN.

Dôvodom úpravy sadzby dane je znížený výber dane v roku 2010. Zaznamenaný úbytok výberu dane oproti predchádzajúcemu roku je predpokladaný vo výške 400.000 eur. Zvýšený výber z dane sa okrem iného použije aj na financovanie opráv ciest II. a III. triedy poškodených povodňami.

Cieľom úpravy je realizovať zámer Združenia samosprávnych krajov Slovenskej republiky zjednotiť sadzby dane z motorových vozidiel na celom území Slovenska do konca roka 2014, uvádza sa v dôvodovej správe k prerokovanému bodu rokovania zastupiteľstva KSK.

debata chyba