Váhostav: Cesta do Prešova nebola predražená

Jediná súkromná diaľnica, ktorá ešte zostala v hre o realizáciu, je úsek medzi Žilinou a Martinom. Ministerstvo dopravy sa totiž ešte v auguste rozhodlo nepokračovať v projekte na súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom. Po jeho zastavení sa objavili informácie o politickom rozhodnutí zo strany združenia firiem, kam patrili aj Váhostav, Doprastav a Inžinierske stavby Košice. Ján Kato, generálny riaditeľ Váhostavu - Sk, však krivdu zatiaľ necíti.

02.12.2010 10:54
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Ilustračné foto
debata

Vnímate ako politickú pomstu voči vášmu konzorciu, keď sa jeden projekt zrušil a druhý nie?

Zatiaľ sa stavia len jeden PPP projekt, rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ešte nie je uzavretý ani tretí projekt, teda diaľnica od Žiliny po Martin. Rokuje sa o ňom, vláda sa ním zaoberá a neberie ho automaticky.

Na druhej strane, pred voľbami sa všetky PPP projekty, a najmä náš, veľmi často spájali s politikou. Súkromné diaľnice boli súčasťou politického predvolebného boja a špeciálne naša. Môže to vyvolať takéto dojmy.

No ja zatiaľ od volieb nepociťujem nejakú diskrimináciu spoločnosti Váhostav. Samozrejme, mrzelo nás, že sa projekt nedokončil. Stálo nás to veľa úsilia a peňazí.

Cítite krivdu?

Doplatili sme na obdobie, keď vrcholila kríza. V opačnom prípade by sme mali diaľnicu z polovice rozostavanú. Krivdu budeme cítiť, ak bude tretí balík schválený za nevýhodnejších podmienok, ako ponúkalo naše konzorcium pri záverečných rokovaniach s ministerstvom.

Lenže na kľúčový úver od Európskej investičnej banky ste potrebovali súhlas Európskej komisie, ktorý ste nemali a nemáte ho doteraz…

K celým environmentálnym problémom došlo až v predvolebnom období. Vždy boli nejaké protesty, ale vyvrcholili vtedy, keď aj politický boj. Netvrdím, že ľudia, ktorí videli environmentálne problémy, sa zapredali. Štátna ochrana prírody však dala k diaľnici stanoviská, ktoré stavbu povoľovali. Možno sa trošku celý problém zo strany ministerstva podcenil.

Rozprúdila informácie o environmentálnych problémoch vtedajšia opozícia, aby sa o úseku rozhodlo až po voľbách?

Koalícia sa sama rozhodla, že v projekte pokračovať nebude. Všetky štyri strany, ktoré dnes tvoria koalíciu, pred voľbami projekt kritizovali. Pre mňa to nie je ani pocit krivdy, tak to bolo už predtým. Nemohli sme však očakávať, že to budú všemožným spôsobom podporovať, keď projekt rok pred voľbami kritizovali.

Diaľnica do Prešova bola považovaná za predraženú. Bolo to tak?

Určite stavebné práce predražené neboli. Pretože cena, ktorú sme ponúkali za taký dlhý úsek, kde boli štyri tunely, veľké množstvo mostov a komplikované geologické podmienky, bola výhodná. Otázkou je cena peňazí. Financovanie projektu bolo v nevhodnom období krízy, ale to sme my neurčovali. Určujú to banky, ktoré požičiavajú financie.

debata chyba