Stopnutá diaľnica zlacnela viac, ako štát čakal

Spory o to, či mal minister dopravy Ján Figeľ zastaviť diaľnicu z Martina do Prešova a, naopak, má teraz dať šancu štvorprúdovke zo Žiliny do Martina, sa vyostrujú. Koaličná strana SaS žiada na cestu do Martina ešte výraznejšiu zľavu a diaľnicu stále odmieta odobriť. Opozícia zároveň hovorí, že výhodnejšia je cesta do Prešova.

02.12.2010 10:43
Diaľnica, značka Foto:
Diaľnica, značka
16

Pri porovnaní súčasných investičných nákladov na obidve štvorprúdovky po zľave oproti pôvodne odhadovaným stavebným nákladom však vychádzajú obidve rovnako. Spoločne totiž klesli na úroveň štátnych expertíz, prípadne ešte viac, ako štát čakal. Ministerstvo dopravy sa však rozhodlo dať šancu len jednej z ciest.

Z pôvodných štátnych expertíz, ktoré mala Národná diaľničná spoločnosť oficiálne zverejnené na stránke ešte vo februári minulého roka, vyplýva, že na diaľnicu do Prešova boli odhadované len stavebné náklady približne 2,3 miliardy eur. Podobnú sumu za úsek teraz po zľave ponúkalo odmietnuté konzorcium s Doprastavom a Váhostavom, pritom v cene mali stavebné aj ďalšie investičné náklady. A približne rovnaká situácia je teraz aj pri treťom balíku do Martina, o ktorý sa sporí KDH a Sas, kde mali byť stavebné náklady 1,6 miliardy eur. Ide o porovnanie s expertízami ešte z rokov 2004 až 2007, teda z čias bývalej Dzurindovej a Ficovej vlády. Pôvodne odhadované sumy by mali byť v súčasnosti upravené ešte o infláciu, ich súčasná úroveň je teda vyššia.

Podľa ministerstva dopravy riadne štátne expertízy neexistujú. „Nie na všetky úseky pri treťom balíku PPP projektov bola urobená korektná štátna expertíza. Údaje týkajúce sa niektorých úsekov sú staršieho dáta, a preto sú značne nepresné,“ vysvetlil Ján Kovalčík, riaditeľ Inštitútu stratégie na ministerstve dopravy. Pri prvom balíku vraj nebola vôbec urobená expertíza na najnáročnejší úsek.

Prečo sa štátne expertízy na diaľnice poriadne nespravili, odôvodňuje bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že zákon si to pri verejno-súkromných projektoch nevyžadoval. „Súťaž na výber koncesionára nie je len o stavebných nákladoch, ale aj o nákladoch na prevádzku a údržbu počas 30 rokov vrátane generálnej opravy, pritom štátna expertíza neposudzuje investičné náklady, náklady na prevádzku a údržbu, ale len stavebnú časť,“ dodal Vážny.

Relevantné porovnanie by tak podľa neho bolo možné len v prípade, že by sa k súkromnej diaľnici prirovnal asi rovnaký úsek cesty, ktorý postavil štát vo vlastnej réžii, prevádzkoval a udržiaval by ho 30 rokov a vykonal na ňom opravy.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
16 debata chyba