Sulík stopol diaľnicu, odmieta, že ide o pomstu

Diaľnica od Žiliny po Martin, ktorá tvorí takzvaný tretí balík verejno-súkromných PPP projektov, narazila na odpor koaličnej strany SaS.

24.11.2010 15:29 , aktualizované: 25.11.2010 07:53
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Podľa pôvodných plánov mal totiž minister dopravy Ján Figeľ priniesť už na stredajšie rokovanie vlády dodatok k zmluve na tento približne 30-kilometrový úsek. V ňom sa má podrobne vysvetliť 30-percentná zľava na diaľnicu. Na žiadosť strany Sloboda a solidarita sa však diaľnica na vládu nedostala, má sa ňou na štvrtkovom zasadnutí ešte zaoberať Koaličná rada.

„Blíži sa uzatvorenie projektu, ide o obrovské finančné plnenie, ktoré po 30 rokoch dosiahne približne 6,6 miliardy eur. Je to dostatočne vysoká suma, aby sme sa pýtali otázky koaličných partnerov,“ odôvodňuje konanie SaS poslanec Jozef Kollár. Práve po debate s ním navrhol predseda strany Richard Sulík, aby diaľnicu najprv odobrili koaliční partneri a až potom šla na rokovanie kabinetu.

Podľa Kollára práve z oficiálnych zdrojov ministerstva dopravy vyplýva, že ročná splátka za diaľnicu po zohľadnení všetkých zliav by mala predstavovať 218 miliónov eur. Čo po tridsiatich rokoch dosiahne sumu spomínaných 6,6 miliardy eur. Podľa pôvodnej zmluvy mala výstavba a údržba cesty vyjsť až na 8,5 miliardy eur. Podrobnosti o tom, čo za zľavou stojí, má minister dopravy Figeľ objasniť až dnes po rokovaní Koaličnej rady.

Dôvody prečo sa SaS až teraz začala pýtať na diaľnicu, sú podľa Kollára jasné. „Posledná Koaličná rada sa zaoberala voľbou generálneho prokurátora, čo bolo prioritou,“ dodal Kollár. Objavili sa ale informácie o tom, že konanie SaS môže byť akousi pomstou v mene spoločnosti Doprastav. Kollár bol pred vstupom do politiky v Dozornej rade Doprastav Development a spoločníkom v ďalšej dcérskej spoločnosti Doprastav Alfa.

Doprastav bol zas súčasťou konzorcia, ktoré malo stavať inú diaľnicu, od Martina po Prešov. Tá tvorila takzvaný prvý balík PPP projektov. Po neúspešnom finančnom uzatvorení však minister Figeľ tomuto úseku na D1 už ďalšiu šancu nedal, projekt tak padol. No diaľnica zo Žiliny po Martin by ešte stále uspieť mohla. Ministerstvo dopravy sa netají tým, že zľava spoločnosti Hochtief na cestu sa mu pozdáva.

Podľa dohadov by tak po páde jedného projektu mohol byť záujem aj o pád druhého. Reči o pomste však Kollár a strana SaS rázne odmietajú. „Určite nie. Ja by som sa do takýchto vecí ani zatiahnuť nenechal,“ povedal Richard Sulík, predseda SaS. Podľa jeho slov nemá SaS v úmysle projekt sabotovať. „Nejdeme ho zastaviť, len si vydiskutujeme niektoré otázky,“ dodal Sulík.

Vyjadrenie spoločnosti Doprastav k tejto téme sa Pravde do uzávierky nepodarilo získať. Firma však v minulosti naznačovala, že diaľnica mohla byť predražená, keď mohlo konzorcium firiem ponúknuť až 30-percentnú zľavu na cestu. Objavili sa tiež domnienky o politickom rozhodnutí ministerstva dopravy, keďže jedna diaľnica sa stavať má a druhá nie.

„Pri prvom balíku PPP projektov sme zachytili viacero signálov zo strany člena združenia víťazného koncesionára o kvázi pomste za politiku alebo rozhodnutia, ktoré majú politický charakter. Rozhodnutie o prvom balíku však bolo vecné a odborné,“ uviedol Ján Figeľ, minister dopravy, k rozhodnutiu rezortu dať zatiaľ šancu iba jednej diaľnici pripravenej minulou vládou.

Ponukou Hochtiefu a zľavou sa tak budú vo štvrtok zaoberať všetky koaličné strany. Ostatní koaliční partneri by k diaľnici výhrady mať nemali. „Myslím si, že tento projekt treba rýchlo spustiť. Potrebujeme vytvárať pracovné príležitosti. Tiež, aby sa nám nestalo, že kým sa rozhodneme, banky odstúpia od financovania,“ uviedol Zsolt Simon, podpredseda strany Most.

SDKÚ podľa slov hovorcu Michala Lukáča záleží na čo najrýchlejšom postupe výstavby diaľnic. „Výhrady poslanca SaS Jozefa Kollára budú predmetom politických rozhovorov na Koaličnej rade,“ dodal Lukáč.

21 debata chyba