Cesta do Martina bude možno užšia

Tajomstvo okolo podozrivo nízkej "akciovej" ceny na súkromnú diaľnicu zo Žiliny po Martin by sa malo odkryť tento týždeň.

22.11.2010 07:34
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (51)

Podľa informácií Pravdy by mal v stredu minister dopravy Ján Figeľ priniesť na vládu dodatok k zmluve na tento 30–kilometrový úsek. Diaľnica tvoriaca tretí projekt verejno– súkromného partnerstva (PPP) dostala totiž zatiaľ ako jediná šancu na pokračovanie.

Združenie firiem pod názvom Žilinská diaľnica na čele s Hochtiefom malo ponúknuť podľa slov ministra dopravy Jána Figeľa približne 30–percentnú zľavu na celý projekt. Práve to jej malo zabezpečiť ďalšie rokovania s ministerstvom. Podrobnosti rezort nekomentuje.

O pôvode zníženej ceny tak kolujú iba dohady. Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), ktorý zmluvu na diaľnicu podpisoval, vidí za zľavou lepšiu situáciu na finančných trhoch, no aj možné zúženie cesty.

„Viem o tom, že koncesionár chystá zmenu profilu diaľnice D1 z pôvodnej šírky 26,5 metra na 25,6 metra,“ povedal Vážny. Takýchto zmien má byť v realizačnom projekte podľa neho viac.

„Zmluva to pripúšťa s tým, že to môže byť krátkodobo pre štát výhodné, ak sa preukáže zníženie nákladov,“ dodal Vážny.

Zúžením diaľnice by sa však podľa odborníkov mohli buď stenčiť jazdné pásy alebo odstavný pruh. Do úvahy prichádza aj zúženie stredného deliaceho pásu.

„Jednoznačne by som však nešetril na kvalite diaľnice ani na technickom riešení,“ povedal Jozef Drahovský, dopravný analytik. Aby sa zachoval istý štandard, nie je podľa neho možné zraziť stavebné náklady o 30 percent. „Skôr by sa malo šetriť z fi nančných výdavkov,“ dodal.

Rezort dopravy zľavu zatiaľ nekomentuje. „Momentálne rokujeme s konzorciom Žilinská diaľnica. Vyjadrovať sa k rokovaniam predtým, ako budú ukončené, považujeme za nekorektné,“ zneli doterajšie vyjadrenia Martina Krajčoviča, hovorcu ministerstva dopravy, k otázkam o dôvodoch údajného tretinového zlacnenia cesty.

K príčinám zľavy sa nechce počas rokovaní vyjadrovať ani vedúca firma v konzorciu, Hochtief. Stavebníci združení v ďalšom konzorciu Slovenské diaľnice, ktoré malo pôvodne stavať inú súkromnú diaľnicu od Martina po Prešov, naznačujú, že cena mohla byť prehnaná. Preto je teraz z čoho spúšťať. Pri svojej diaľnici totiž ponúkli tiež zľavu, no nižšiu. Ministerstvo tak tomuto projektu už šancu nedalo. V konzorciu bola aj firma Váhostav, ktorá bola spájaná s minulou vládou.

Dušan Šamudovský, predseda predstavenstva Slovenských diaľnic a generálny riaditeľ Doprastavu, v rozhovore pre Pravdu na otázku, či je možné dať takú zľavu, akú ponúkol Hochtief, uviedol, že „by to bolo možné, iba ak by sme mali ceny nastavené tak ako oni“. Bližšie to však vysvetliť nechcel.

Diaľnica od Žiliny po Martin je pritom najnáročnejším úsekom na D1. Obsahuje množstvo tunelov. Pôvodná cena za cestu mala byť podľa zmluvy za výstavbu a 30–ročnú údržbu približne 8,5 miliardy eur. Stroskotaný projekt na súkromnú diaľnicu od Martina po Prešov v dĺžke 75 kilometrov mal zase celkovo stáť približne 9,1 miliardy eur. Objavili sa zároveň domnienky o tom, či nie je za udržaním jednej diaľnice, no druhej nie, politické rozhodnutie.

„Do istej miery ide vždy aj o politické hry. Každá strana chce pred občanov predstúpiť ako tá, ktorá lepšie vyriešila isté problémy. Napríklad finančne úspornejšie,“ zhodnotila politologička Marcela Gbúrová z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

51 debata chyba