Rokovania o treťom balíku PPP sú podľa Figeľa nádejné

Rokovania s koncesionárskou spoločnosťou o podmienkach realizácie tretieho balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v dĺžke 31 kilometrov v okolí Žiliny sú podľa ministra dopravy Jána Figeľa intenzívne, konštruktívne a nádejné z hľadiska celkovej dohody.

18.10.2010 14:45
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Ilustračné foto
debata

„Dohoda musí znamenať, aby bola výhodná nielen pre koncesionára, ktorý reprezentuje firmy a banky, ale aj pre štát. Ide o najťažší úsek spomedzi ťažkých a kľúčový pre budúcnosť, hlavne D-jednotky, ale aj celej siete,“ informoval Figeľ. Termín finančného uzavretia tohto projektu uplynie koncom októbra, realizovať ho má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o.

Ako Figeľ ďalej pripomenul, výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou bude veľmi náročná. „Čím skôr ho začneme, tým skôr – zhruba po 55 mesiacoch – bude odovzdaný na užívania. Chceme hovoriť o termínoch, kde diaľnica je diaľnicou, už či potrebuje most, viadukt alebo tunel, ale prejazdná aspoň v polovičnom profile,“ dodal Figeľ.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Samotné stavebné práce by mali stáť 1,99 mld. eur bez dane. Celková dĺžka koncesnej lehoty je 30 rokov a začne plynúť od ukončenia stavebných prác. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov trvania koncesie podľa predbežných výpočtov postupne splatiť celkovo 8,545 mld. eur. Plánovaná ročná platba štátu koncesionárovi predstavuje 277 mil. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice by mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové – Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.

debata chyba