Štát na mýte prerobí za štyri roky 186 miliónov

Na slovenské elektronické mýto sa okrem majiteľov nákladných áut a kamionistov poskladajú aj všetci daňovníci.

01.10.2010 07:20
Mýto - registračné miesto Foto:
Ilustračné foto
debata (58)

Systém si totiž nedokáže zarobiť na všetky výdavky samotným výberom mýtneho od vodičov, štát musí preto látať miliónové diery z vlastného rozpočtu. Celková strata, ktorú mýto dosiahne v tomto a najbližších troch rokoch, predstavuje spolu takmer 186 miliónov eur. Každý Slovák tak prispeje na mýto sumou približne 34 eur.

„Systém elektronického mýta mal priniesť zdroje na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest. Jeho skutočným výsledkom je však dodatočné bremeno pre verejné financie, ktoré len znižuje zdroje na budovanie infraštruktúry,“ uviedlo ministerstvo financií v návrhu rozpočtu na budúci rok.

Len v tomto roku má byť mýto v mínuse takmer 86 miliónov eur. Je to približne rovnaká suma, akú majú podľa ministerstva financií priniesť do rozpočtu na budúci rok vodiči, ktorým vláda v úspornom balíčku zvýši ceny palív o päť centov na liter. Aj keď systém vyzbiera od majiteľov nákladných áut viac peňazí ako ešte vlani diaľničné nálepky, štát zostáva v strate.

Odhadovaný výber mýtneho na tento rok predstavuje sumu vyše 137 miliónov eur. Z toho však treba odpočítať výdavky 87 miliónov eur, ktoré štátnej kase spôsobí zníženie spotrebnej dane na naftu. Ide o opatrenie, ktorým sa ešte v januári snažila bývalá vláda Roberta Fica tlmiť dosah zo zavedenia mýta. O ďalších 41 miliónov eur sa znížia príjmy štátu z predaja diaľničných nálepiek. Kamióny a nákladné autá už platia za jazdenie po spoplatnených cestách mýto. A najväčšiu mínusovú položku predstavuje splátka pre mýtnu firmu SkyToll.

Tá mala podľa pôvodnej zmluvy Národnej diaľničnej spoločnosti so SkyTollom dosahovať výšku 87 miliónov eur. Teraz sa však nečakane zvýšila o približne sedem miliónov. „Vyššia splátka v zmysle dodatkov k zmluve predstavuje 94,6 milióna eur,“ uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa pôvodných údajov mal štát splatiť mýto za trinásť rokov sumou 852 miliónov eur. Po zvýšení ročných platieb by však mala narásť aj celková suma za mýto. Zmluvu s mýtnou firmou a následné dodatky podpisovala Národná diaľničná spoločnosť, ktorej vtedy šéfoval súčasný poslanec Smeru Igor Choma. „Ďalšie kroky v tejto veci v súčasnosti analyzujeme,“ dodal Krajčovič. Choma však v minulosti upozorňoval, že splátky mýta pre SkyToll budú spočiatku vysoké, ale potom sa znížia a mýto bude efektívnejšie.

Okrem toho, že je mýto stratové a najbližšie tri roky sa z pohľadu štátu do plusu ani nedostane, hrozí Slovensku za súťaž na výber mýtnej firmy pokuta od Európskej komisie. Ak minister dopravy Ján Figeľ za dva mesiace dostatočne nevysvetlí priebeh kontroverzného tendra, v ktorom zvíťazil uchádzač s najvyššou ponukou, Slovensko čaká súd. S fungovaním mýta pritom stále nie sú spokojní ani kamionisti. Systém vraj často vypadáva či účtuje rôznu výšku mýtneho. SkyToll však tvrdí, že mýto funguje dobre.

58 debata chyba