Motoristi na rezervy ropy prispejú viac, ako treba

Poplatok, ktorým budú od nového roku prispievať všetci motoristi pri tankovaní benzínu a nafty na vytváranie a udržiavanie štátnych hmotných rezerv, je zrejme nadhodnotený.

29.09.2010 12:07
Benzín, nafta, pumpa Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Kým v roku 2009 minul štát na správu hmotných rezerv o niečo viac ako 20 miliónov eur, v roku 2011 má od šoférov získať vyše 45 miliónov. Poplatok zdraží natankovanie 40–litrovej nádrže benzínu o 68 centov.

Podľa hovorcu správy hmotných rezerv musí ísť celá táto suma výlučne na nákup a udržiavanie zásob ropy a ropných výrobkov. „Poplatok je určený na financovanie komplexu činností, ktoré sú spojené s tvorbou a udržiavaním núdzových zásob ropy a ropných výrobkov vrátane zabezpečenia a starostlivosti skladových kapacít,“ spresňuje hovorca Ľubomír Urban.

Úradníci zo Správy štátnych hmotných rezerv však pripúšťajú, že vyše 45 miliónov, ktoré získajú od vodičov, zrejme nedokážu efektívne minúť na vytváranie a udržiavanie zásob ropy či ropných produktov. „Ak by sa ukázalo, že táto suma je príliš vysoká, sami podáme návrh na zníženie poplatku z každého litra benzínu a nafty,“ tvrdí Andrea Seková, šéfk a odboru hmotných rezerv na Správe štátnych hmotných rezerv. Zároveň dodáva, že veľkosť zásob sa bude zvyšovať pre zmeny v európskej legislatíve. Nárast objemu však odmietla konkretizovať s odôvodnením, že je to utajovaná skutočnosť.

Zásoby strategických surovín sú podľa aktuálnych predpisov určené pre prípady stavu ropnej núdze, ktorý vyhlasuje vláda. Naposledy hrozilo vyhlásenie tohto stavu v januári 2006, keď Rusko úplne zastavilo dodávku ropy cez ropovod Družba do strednej Európy a Nemecka. Dôvodom bol spor Moskvy s Bieloruskom o poplatky za transport ropy. Slovensko však vtedy nemuselo siahnuť na hmotné rezervy štátu. Niekoľkodňový výpadok dodávky základnej suroviny na výrobu paliva pre autá totiž pokryl Slovnaft z vlastných zásob.

V prípade, že by vláda stav ropnej núdze vyhlásila, začali by na Slovensku platiť viaceré obmedzenia. Autá by museli jazdiť s obmedzenou rýchlosťou a čerpacie stanice by mali obmedzené otváracie hodiny. Štát by takisto mohol určiť najvyššie povolené množstvo pohonných látok, ktoré motoristi môžu natankovať.

4 debata chyba