Mýto vynieslo len tretinu peňazí z nálepiek

Na výstavbu nových ciest zostalo štátu z mýta zatiaľ o dve tretiny menej, ako vlani utŕžil za predaj diaľničných nálepiek pre kamióny. Za osem mesiacov tohto roka totiž mýtna firma SkyToll vybrala od majiteľov nákladných áut nad 3,5 tony vyše 89 miliónov eur. Splátky pre SkyToll za vybudovanie a prevádzku systému doteraz zhltli viac ako 77 miliónov.

29.09.2010 07:05
Mýto - logo Foto:
Mýto - logo
debata (44)

Po lete je tak mýto v pluse približne 12 miliónov eur. Vlani mala štátna Národná diaľničná spoločnosť v kase o takomto čase vyše 33 miliónov. „Diaľničná spoločnosť postupuje v súlade so zmluvou so SkyTollom. Takto bola uzavretá bývalým vedením spoločnosti,“ zhodnotil Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa bývalého šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu, ktorý mýto spúšťal a zmluvu so SkyTollom podpisoval, je za slabým výberom mýta najmä zastavenie spoplatňovania ciest prvej triedy zo začiatku roka. „Treba počkať do konca tohto roka. Mesiace september, október a november bývajú tradične silné, ako to bolo aj pri predaji nálepiek,“ vysvetlil Choma.

Za celý rok musí štát SkyTollu zaplatiť spolu 87 miliónov eur. To, že väčšinu peňazí z výberu mýta zoberie splátka pre SkyToll, je podľa neho otázkou prvých štyroch rokov, keď sú sumy pre SkyToll vysoké. „Po štyroch rokoch by mali klesnúť,“ dodal Choma.

Mýtny systém na Slovensku navyše sprevádza aj vyšetrovanie Európskej komisie, ktoré sa začalo už v roku 2008. Jeden z vylúčených účastníkov súťaže na výstavbu mýta, firma Slovak Pass, podal sťažnosť proti priebehu tendra. „Komisia konštatovala, že došlo k porušeniu pravidiel pridelenia štátnej zákazky na mýto. Pokračujeme v skúmaní tohto prípadu a v stredu navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslalo svoje stanovisko,“ citovala TASR vyjadrenie eurokomisára Michela Barniera počas včerajšej návštevy Slovenska.

Podrobné výhrady Bruselu k mýtnemu systému by mal mať minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na stole dnes. Na vysvetlenie bude mať dva mesiace. V prípade, že bude odôvodnenie dostatočné, vyšetrovanie sa skončí. Inak bude pokračovať súdnym procesom a Slovensku by hrozila aj pokuta.

Podľa bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) bola súťaž na mýto v poriadku. „Dodržali sme slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym,“ skonštatoval Vážny pre agentúru TASR.

Mýtny systém už od začiatku sprevádza kritika. Najprv vyhrala v kontroverznom tendri spoločnosť SkyToll s najvyššou ponukou 852 miliónov eur. Hneď po spustení mýta v januári tohto roka sa začali protesty. Podľa Únie autodopravcov, ktorá iniciovala januárový štrajk proti mýtu, systém doteraz nefunguje správne. „Stále sa neurobilo nič, mýto účtuje naďalej niektorým vodičom viac, iným zase menej. Alebo systém vypadáva a nedajú sa dobíjať kredity,“ uviedol Jaroslav Polaček z únie.

44 debata chyba