Vláda pridá na diaľnice a sociálne veci, inde ušetrí

Štátny rozpočet prinesie na rok 2011 viac peňazí na výstavbu diaľnic a sociálne výdavky, ostatné činnosti štátu sa však budú musieť uskromniť.

22.09.2010 10:09
Graf, ekonomika Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

Takýto je podľa informácií Pravdy rámec rokovaní o rozpočte, o ktorom v utorok začali na Koaličnej rade rokovať vládne politické strany. Z pohľadu vplyvu vládnych strán by malo na rozpočte na rok 2011 mierne získať KDH, ktoré má rezort dopravy, a tiež SaS s rezortom sociálnych vecí. Iné strany sa na úradoch majú uskromniť, čo môže vyvolať spory.

O delení peňazí pred Koaličnou radou rokovali experti ministerstiev. Koľko dostanú diaľnice a sociálne veci pridané a koľko a kde budú musieť ostatné rezorty šetriť, však zatiaľ nie je verejnou informáciou. Strany majú čas na rokovanie najdlhšie do polovice októbra, keď musí vláda predložiť návrh rozpočtu do parlamentu.

Rezort financií sa pri zostavovaní rozpočtu riadil ekonomickým pravidlom, ktoré platí v časoch krízy. Podľa daného pravidla nie je dobré krátiť peniaze na sociálne dávky a diaľnice. Ministerstvo práce zrejme dostane o niečo viac ako dve miliardy eur, ktoré malo k dispozícii na tento rok, aby mohlo valorizovať prideľované dávky.

Polepšiť by si mal aj rezort dopravy, a to nielen z dôvodu získania nových kompetencií. Tento rok má ministerstvo v rozpočte vyčlenených vyše 1,4 miliardy eur. Prvé plány budúcoročného rozpočtu, ktoré zverejnilo ministerstvo financií v auguste, pritom neboli k rezortu dopravy veľmi štedré. Spomedzi všetkých ministerstiev si oproti tomuto roku mala najviac utiahnuť opasky doprava. Financmajstri totiž dovolili šéfovi ministerstva Jánovi Figeľovi minúť v roku 2011 necelých 900 miliónov eur. Je to o približne 500 miliónov eur menej ako v tomto roku.

Rezort dopravy by pritom na budúci rok potreboval získať čo najviac peňažných prostriedkov. Po tom, čo minister Figeľ nechal vypršať termín finančného uzatvorenia na predražený projekt súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom, musí nájsť iné zdroje, ako cestu postaviť. Okrem štátneho rozpočtu by mu mali pomáhať aj eurofondové peniaze.

Samotné ministerstvo ich však nemá dostatok, Figeľovi by preto mali pomôcť aj ďalšie rezorty. Vzdať sa eurofondových peňazí sa však ministerstvám veľmi nechce. Pri otázke presúvania eurofondov ostávajú opatrné. Minister dopravy pritom verí, že sa mu takto podarí získať ďalších niekoľko sto miliónov eur k dobru. Ani to však zrejme nebude stačiť na stavebné plány rezortu.

Len na budúci rok by sa mala odštartovať výstavba dvoch diaľničných úsekov na D1. Jedného vyše 18–kilometrového pri Levoči a druhého viac ako 15–kilometrového pri Ružomberku. Zároveň rezort dopravy plánuje spustiť v roku 2011 výstavbu obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2.

Ako o ďalších možných zdrojoch financovania výstavby diaľnic sa preto hovorí aj o využití peňazí v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Do úvahy prichádzajú podľa ministerstva dopravy aj projekty verejno–súkromného partnerstva. Ešte stále sa môže uskutočniť PPP projekt na výstavbu diaľnice medzi Žilinou a Martinom na D1. Jeho osud bude známy do konca októbra. Zároveň je pravdepodobné, že sa za súkromné peniaze bude stavať aj rýchlostná cesta R1 od Banskej Bystrice do Ružomberka. Jej výstavbu naplánoval rezort dopravy na rok 2012.

6 debata chyba