Vláda neprávom zvaľuje zdražovanie na Brusel

Kabinet Ivety Radičovej (SDKÚ) chce od januára so zavádzajúcim zdôvodnením zobrať peniaze časti cestujúcim v hromadnej doprave a tiež bežným motoristom.

14.09.2010 06:55
LPG, plyn Foto:
Zdanenie LPG a CNG pre motoristov vláda pôvodne vysvetľovala nariadením od Európskej únie, teraz tvrdí, že to Brusel iba odporúča.
debata (79)

Majitelia asi 60–tisíc automobilov poháňaných skvapalneným propán–butánom (LPG) si v rámci úsporného balíčka vlády priplatia za natankovanie jednej nádrže 4,4 eura a zemný plyn (CNG) pre autobusy zdražie asi o desatinu.

Zdražovanie plynu zdôvodňuje vláda hroziacimi sankciami od Európskej komisie. Komisia však v skutočnosti od Slovenska daň na plyn na pohon vozidiel či autobusov vôbec nežiada. Ministerstvo financií minulý týždeň pri vysvetľovaní balíčka tvrdilo opak.

„Kvapalný propán– bután i stlačený zemný plyn, ktorý sa používa ako palivo v motorových vozidlách, musíme zdaňovať kvôli upozorneniu Európskej komisie,“ tvrdil rezort financií.

Brusel však rezortu Ivana Mikloša (SDKÚ) oponuje. „Podľa smernice o zdaňovaní energií majú členské štáty právo, aby plne oslobodili kvapalné a stlačené plyny od spotrebnej dane, ak sa používajú ako motorové palivá,“ upozorňuje hovorca zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Tomáš Halán.

Keď toto stanovisko denník Pravda zaslal tlačovému odboru rezortu financií, ten už prestal tvrdiť, že Brusel nedal Slovensku na výber. „Zrušenie týchto výnimiek pripravujeme na základe odporúčania Európskej komisie,“ napísal v druhom stanovisku hovorca ministerstva financií Martin Jaroš.

Spotrebná daň na propán– bután pre autá na Slovensku nie novinkou. Motoristi ju platili do 1. júla 2008. Následne začala platiť na tento druh dane výnimka, ktorú odsúhlasila minulá vláda. Vďaka výnimke cena LPG klesla o viac ako 13 centov na liter, čo znamenalo úsporu na jednej nádrži viac ako 5,2 eura. Po znovuzavedení dane na propán– bután pre autá začnú majitelia áut platiť viac o 11 centov za liter, čiže na jednu nádrž si priplatia 4,4 eura.

Zemný plyn (CNG) zase v doprave poháňa najmä autobusy mestskej hromadnej dopravy. Jeho plánované zdanenie sa neskôr zrejme odrazí na peňaženkách ľudí buď cez ceny cestovného, alebo cez rozpočty mestských samospráv. Samosprávy však zatiaľ pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami o zdražovaní hovoriť nechcú. „Nie, neplánujeme dvíhať ceny za prepravu v mestskej hromadnej doprave,“ tvrdí Katarína Jantošovičová z Kancelárie primátora mesta Košice.

Ministerstvo financií očakáva, že vlastníci vozidiel na LPG prispejú po zavedení daní na budúci rok do štátnej kasy navyše sumou okolo 5,1 milióna eur. Státisíce cestujúcich v hromadnej doprave zase nepriamo prispejú cez drahší zemný plyn pre autobusy (CNG) ďalšími 2,6 milióna eurami.

Vláda sa odvoláva na požiadavky Bruselu aj pri januárovom rušení daňového zvýhodnenia na biozložky v benzíne a nafte. A rovnako aj pri zavedení spotrebných daní na uhlie a plyn, ktoré sú používané na výrobu tepla pre domácnosti. V daných prípadoch skutočne Brusel od Slovenska rušenie výnimiek žiada. Aj keď pri biozložkách až od roku 2013.

Okrem plynných palív v doprave od januára zdražejú aj benzín a nafta. A to po zavedení nového poplatku na budovanie a prevádzku zásobníkov ropy a palív a tiež pre spomínané vyššie zdanenie biozložiek. Spolu aj po zarátaní vyššej DPH, ktorá sa upraví z 19 na 20 percent, stúpne cena benzínov a nafty od januára o 5 až 6 centov na liter.

79 debata chyba