Figeľ ide opravovať diaľnicu pri Levoči

Radosť z jazdy po novej kvalitnej ceste si vodiči na východe Slovenska užili len niečo vyše dvoch mesiacov. Približne päťkilometrový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý slávnostne otváral bývalý premiér Robert Fico tesne pred tohtoročnými parlamentnými voľbami, už treba opravovať. Ide o cestu v polovičnom profile, teda vo dvoch pruhoch od Jablonova po Studenec. Výstavba pritom stála takmer 72 miliónov eur.

10.09.2010 06:44
Diaľnica D1 Foto:
Ilustračné foto
debata (85)

„Diaľnica je dnes v dezolátnom stave, vodiči musia po nej jazdiť zníženou rýchlosťou. Chceme ju preto začať opravovať ešte v tomto roku,“ uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. „Nemám presné informácie o stave daného úseku, ale ak sú nedostatky, existuje aj záručná lehota, počas ktorej by zhotoviteľ mal chyby opraviť,“ povedal bývalý šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma (Smer).

Diskutujte: Mal by štát investovať skôr do diaľnice cez Žilinu alebo do rýchlostnej cesty cez B. Bystricu?

Ďalšia výstavba nových úsekov na spojnici západného Slovenska s Košicami by sa mala spustiť až v lete budúceho roka. Pôjde o dva úseky pri Ružomberku a Levoči. Donedávna boli súčasťou takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Po tom, čo minister Figeľ ďalej nepredlžoval lehotu na finančné uzavretie projektu, zmluva so súkromníkom vypršala koncom augusta.

Súkromné firmy totiž bez peňazí z Európskej investičnej banky nedokázali vyskladať potrebnú sumu takmer 2,4 miliardy eur na výstavbu diaľnice. Európska banka zase nechcela dať súhlas s miliardovým úverom, kým stavbu neodobrí Európska komisia. Tej sa nepáčilo, že diaľnica príliš zasahuje do životného prostredia. Doteraz o osude diaľnice nerozhodla, začiatok výstavby týchto úsekov ostáva preto v nedohľadne.

Celková cena za výstavbu a údržbu cesty počas 30 rokov mala pritom dosahovať vyše 9,1 miliardy eur. „Tým, že sme nepredĺžili lehotu finančného uzavretia, sa nám rozviazali ruky. Môžeme stavať niektoré úseky skôr,“ tvrdí Krajčovič. Bez súhlasu Bruselu sa tak môže spustiť výstavba ostatných – nesporných častí diaľnice ako napríklad spomínaných úsekov pri Levoči alebo Ružomberku.

Cesta sa má po novom stavať z eurofondových peňazí a zo štátneho rozpočtu. Do leta 2011 však musí ministerstvo dopravy vyrokovať s bývalým súkromníkom vrátenie staveniska, vyplatiť mu vyše 41 miliónov eur za uskutočnené prípravné práce a vypísať novú súťaž na firmu, ktorá cestu vybuduje. Zmenou spôsobu financovania sa tak dokončenie diaľnice posunie najmenej o jeden rok pri dvoch prvých úsekoch a najmenej o dva roky pri ďalších troch.

Aby bolo spojenie s východom Slovenska dokončené, musí sa vyriešiť aj časť diaľnice medzi Žilinou a Martinom, ktorá je súčasťou tretieho PPP projektu. „Intenzívne rokujeme s koncesionárom a čakáme na finančné uzatvorenie, ktorá má byť koncom októbra,“ doplnil Krajčovič. Za necelé dva mesiace tak bude zrejmé, či nechá nová vláda vypršať aj ďalší projekt na súkromnú diaľnicu, alebo jej výstavbu odobrí. Pôvodne navrhovaná cena 8,5 miliardy eur za výstavbu a 30-ročnú prevádzku diaľnice by sa však mala podľa všetkého výrazne znížiť.

Čo plánuje stavať nová vláda

Diaľnice a rýchlostné cesty

2010

  • D1 Jablonov – Studenec (5,2 km pri Levoči)

2011

  • D1 Jánovce – Jablonov (18,5 km pri Levo?i)
  • D1 Hubová – Ivachnová (15,5 km pri Ružomberku)
  • R2 obchvat Žiaru nad Hronom (6,6 km)

2012

  • D1 Budimír – Bidovce (14,4 km pri Košiciach)
  • D3 Čadca – Svrčinovec (5,8 km pri hranici s Poľskom)
  • D1 Fričovce – Svinia (11,2 km pri Prešove)
  • D1 Turany – Hubová (13,6 km medzi Martinom a Ružomberkom)
  • D1 Dubná Skala – Turany (16,5 km pri Martine)
  • R1 Banská Bystrica – Ružomberok (popri Donovaloch)
  • R2 Zvolen – Kriváň (18,2 km)

Cesty prvej triedy

  • obchvat Galanty
  • Poprad – Kežmarok
  • Prešov – Škultétyho ZVL
  • Zvolen – Neresnica
  • most v Trenčíne
  • Mníšek nad Popradom – po hranicu s Poľskom
  • Dolný Kubín – pruh pre pomalé vozidlá

Zdroj: MDPT SR

85 debata chyba