Peniaze na D1 sme mali zabezpečené, tvrdí šéf Doprastavu

Konzorcium Slovenské diaľnice malo zabezpečené peniaze na výstavbu I. balíka PPP projektu na diaľnici D1, uviedol šéf konzorcia a firmy Doprastav Dušan Šamudovský.

05.09.2010 14:06
diaľnica, cesta, most, rýchlostná cesta Foto:
Ilustračné foto
debata (29)

Konzorcium Slovenské diaľnice, a.s., ktoré malo vybudovať päť úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom cez 1. balík PPP, si od ministerstva dopravy po ukončení spolupráce uplatní nároky vyplývajúce zo zmlúv, informoval generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav a zároveň predseda predstavenstva Slovenských diaľnic Dušan Šamudovský. Konzorcium podľa neho vykonalo na stavbe úsekov diaľnice do konca apríla predbežné práce v objeme približne 32 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

„Tu nejde o ochotu, alebo neochotu konzorcia,“ odpovedal Šamudovský na otázku, či je konzorcium ochotné predať projektovú dokumentáciu pre stavbu úsekov diaľnice rezortu dopravy, prípadne Národnej diaľničnej spoločnosti. „Dokumentácia k tomuto projektu je normálnou súčasťou celého projektu. Čiže po ukončení zmluvy a úhrade nákladov, ktoré konzorcium v súvislosti s projektom D1 malo, bude dokumentácia odovzdaná štátu, respektíve príslušným inštitúciám,“ dodal Šamudovský.

Konzorcium je podľa neho pripravené rokovať s ministerstvom dopravy, ktoré vždy vnímalo ako partnera. Ak sa rokovanie plánované začiatkom budúceho týždňa uskutoční, konzorcium chce postupovať korektne a v súlade s príslušnými zmluvami. Rozhodnutie ministra dopravy Jána Figeľa o ukončení 1. balíka PPP konzorcium dostalo až vo štvrtok 2. septembra, v deň tlačovej besedy na ministerstve dopravy.

„Opätovne by som rád zdôraznil, že nie je pravdou, že konzorcium nezabezpečilo financovanie projektu. Tieto peniaze zabezpečené boli od mája tohto roku a ministerstvo dopravy sme o tom informovali naposledy 18. júna,“ informoval ďalej Šamudovský. Financovanie bolo podľa neho bez akýchkoľvek pochybností zabezpečené s významnou rezervou v každej z alternatív, a to so štátnou zárukou na časť úveru Európskej investičnej banky (EIB), ako aj bez nej.

EIB schválila financovanie projektu v máji tohto roku s jedinou podmienkou v podobe priaznivého stanoviska Európskej komisie (EK) k environmentálnym sťažnostiam niektorých mimovládnych organizácií. „Tento problém však je a aj pre budúcnosť zostane problémom štátu, ktorý riadil proces environmentálneho posudzovania a rozhodovania o výbere trasy diaľnice a koncesionár ho nemohol voči EK riešiť, ak keby chcel,“ dodal Šamudovský. Táto skutočnosť bola jedinou prekážkou uzavretia financovania s účasťou EIB. Prekážku však v žiadnom prípade nevytvoril koncesionár, uzavrel šéf Doprastavu.

29 debata chyba