Vážny: Peniaze z eurofondov na výstavbu D1 nestačia

Voľné zdroje v Operačnom programe Doprava podľa exministra dopravy a terajšieho poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) ani zďaleka nestačia na výstavbu úsekov diaľnice D1, ktoré mali byť financované zo súkromných zdrojov cez 1. a 3. balík PPP.

03.09.2010 15:26
Ľubomír Vážny Foto:
Exminister dopravy Ľubomír Vážny.
debata (2)

„Tvrdenia o rýchlom presmerovaní financií z fondov EÚ sú zavádzajúce. Ak by to bolo možné, neboli by sme hľadali iné zdroje financovania na takýto rozsah kilometrov diaľnic,“ uviedol Vážny v piatok pre agentúru SITA. Rozhodnutie o nepokračovaní v hotových projektoch na výstavbu diaľnic s vydanými stavebnými povoleniami, znamená podľa neho odklad výstavby týchto úsekov do nedohľadna.

Bývalý minister dopravy tým reagoval na rozhodnutie ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý nepredĺžil posledný termín finančného uzatvorenia 1. balíka. Vypršala tak koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov. Podľa bývalého ministra dopravy pravdepodobne rovnako dopadne tiež ešte neuzavretý 3. balík pre stavbu necelých 30 kilometrov diaľnice v okolí Žiliny. Z alokovaných prostriedkov na diaľnice v objeme 972,3 mil. eur je zazmluvnených 317,5 mil. eur a voľných zostáva 654,8 mil. eur. Výstavba úsekov D1 v 1. balíku by podľa Vážneho stála 2,4 mld. eur a v 3. balíku okolo 2 mld. eur.

„Zarážajúce je tvrdenie, a to je prvé klamstvo ministra Figeľa, o nemožnosti finančného uzavretia, pričom koncesionár deklaroval zabezpečenie plného financovania projektu vo variante so štátnou garanciou alebo bez nej,“ dodal Vážny o nepokračovaní výstavby D1 cez 1. balík PPP. Minister dopravy to zdôvodnil tým, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice nezabezpečila finančné uzavretie projektu ani do 30. augusta, pričom termín bol odkladaný šesťkrát a rezort dopravy nemá istotu, či by sa to podarilo v dohľadnej dobe. „Finančné uzavretie projektu predsa v týchto dňoch záviselo od sťažnosti týkajúcej sa enviroproblémov,“ dodal Vážny. Podľa neho ju súčasný minister doteraz vôbec neriešil a bolo ju potrebné riešiť s Európskou komisiou, keďže tento proces už bol začatý.

Vážny uviedol, že verejnosť je zavádzaná o pekných a lacných stavbách z fondov EÚ, keď hotové projekty stavieb sa odsúvajú na úkor nepripravených. „Je to amaterizmus a zároveň sú takýmto rozhodnutím ministra vážne poškodené záujmy Slovenska,“ tvrdí exminister dopravy. Za úspech označil pokračujúcu výstavbu úsekov R1 v rámci 2. balíka PPP.

Z deviatich úsekov D1, ktoré mali byť postavené cez 1. a 3. balík PPP, tvrdí ďalej Vážny, je možné začať s výstavbou úsekov Jánovce – Jablonov a Hubová – Ivachnová. Nie však skôr ako koncom budúceho týždňa. Majú pripravenú dokumentáciu na uskutočnenie súťaže, treba ju však aktualizovať a pripraviť a tiež uskutočniť tender. „Ďalším podobne pripraveným úsekom je Fričovce – Svinia, ktorý je možné začať najskôr v roku 2012. Tieto tri úseky predstavujú predpokladaný stavebný náklad 1,073 mld. eur, ktorý je možné sčasti zabezpečiť dodatočnými zdrojmi z fondov EÚ,“ uviedol Vážny. Keďže celá alokácia európskych zdrojov na diaľnice je takmer 1 mld. eur, považuje to za ďalšie klamstvo svojho nástupcu. Podľa exministra je možné doplnenie programu Doprava o ďalšiu 1 mld. eur a postavenie s meškaním aspoň časti úsekov z balíkov PPP, alebo zastavenie ďalších potrebných stavieb – napríklad D1 Prešov, západ – juh, D1 Budimír – Bidovce či D3 Žilina, Strážov – Brodno.

2 debata chyba