Radičovej vláda zvažuje zdraženie benzínu aj nafty

Ceny benzínu a nafty pôjdu zrejme od nového roku hore. Kabinet Ivety Radičovej (SDKÚ) uvažuje o tom, že časť diery v štátnych financiách zapláta zvýšenými daňami z palív pre autá.

28.08.2010 00:01
Benzín, nafta, tankovanie, pumpa Foto:
Ilustračné foto
debata (370)

Už v súčasnosti je to najväčšia položka v zisku štátneho aparátu spomedzi spotrebných daní. Počas minulého roku priniesla rozpočtu Slovenska viac ako jednu miliardu eur.

Možný rast spotrebných daní napovedá, že vláda cúva pred zásadným nesúhlasom Richarda Sulíka (SaS) v prípade zvyšovania DPH. Most–Híd s KDH zas odmietajú nedávno navrhnuté zmeny v odvodoch.

Zdražovanie palív Pravde prezradil dôveryhodný zdroj, ktorý si neželá byť menovaný. Ministerstvo financií pod vedením Ivana Mikloša (SDKÚ) dvíhanie cien benzínu či nafty pripustilo.

„Vláda sa pri zvyšovaní rozpočtových príjmov pokúsi nájsť riešenia, ktoré čo najmenej zaťažia príjem z práce a viac zaťažia spotrebu a príjem z kapitálu. Týka sa to teda aj spotrebných daní,“ hovorí Mikuláš Gera z tlačového oddelenia rezortu financií.

Ak by vláda zvýšila spotrebnú daň z nafty, bolo by to v priamom rozpore s jej programovým vyhlásením, za ktoré hlasovali všetci ministri a poslanci koaličnej štvorky. Radičovej kabinet v ňom vyhlásil, že „preskúma možnosť zníženia dane z nafty na minimum požadované Európskou úniou“.

Keby tento návrh vláda odsúhlasila, podľa odborníkov by sa prejavil v prakticky všetkých oblastiach života Slovákov. Zvýšené náklady na dopravu by sa premietli do cien základných potravín, ako sú rožky či mlieko. Zvýšili by sa aj ceny oblečenia a v neposlednom rade aj cestovné v mestskej hromadnej doprave.

Z každého litra benzínu už v súčasnosti ľudia na Slovensku zaplatia na spotrebnej dani viac ako 51 centov. Za naftu štát zinkasuje na každom litri takmer 37 centov. Ďalšie peniaze získa štát na 19–percentnej dani z pridanej hodnoty.

Podľa odborníkov je zvyšovanie daní z palív pre štát výhodnejšie ako zvyšovanie DPH. „Tento druh spotrebnej dane má ekologický rozmer, pretože môže presvedčiť ľudí, aby viac cestovali hromadnou dopravou a firmy, aby viac využívali železnice,“ komentuje Ján Tóth z ING.

Súčasný minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) pritom ešte v opozičných poslaneckých laviciach pred dvoma rokmi kritizoval kabinet Roberta Fica (Smer) za to, že nechce znížiť spotrebné dane na palivá. Mikloš navrhoval, aby spotrebná daň z benzínu klesla o 90 halierov (necelé tri centy) a pri nafte o 1,80 koruny (asi 6 centov). „Prínosy tohto opatrenia sú predovšetkým v znížení výdavkov na prepravu pre obyvateľov a podnikateľov, ako aj v znížení tlaku na infláciu,“ povedal v roku 2008 súčasný šéf rezortu financií.

370 debata chyba