R7 do D. Lužnej pôjde popri Dunaji. Tlačí ju tam aj Most-Híd

Strana Most - Híd jednoznačne podporuje nový variant výstavby sedemkilometrového úseku rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Dunajská Lužná schválený rezortom dopravy.

23.08.2010 16:41
Dunajská Lužná Foto:
Dunajská Lužná
debata

Je to v záujme zabezpečenia optimálneho a ekonomicky najefektívnejšieho riešenia stavby tejto cesty, uviedol v pondelok štátny tajomník ministerstva dopravy a podpredseda Mostu – Híd Ivan Švejna. Reagoval tak na informácie, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. zrušila tender na vypracovanie dokumentácií pre stavbu R7 Bratislava – Dunajská Lužná, čo spôsobí meškanie začiatku stavby uvedenej komunikácie, ktorá má uľahčiť preťaženú dopravu na terajšej ceste prvej triedy. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil pôvodný variant a rozhodol o novom variante trasy rýchlostnej komunikácie.

Výstavba rýchlostnej cesty R7, ktorá má viesť z Bratislavy juhom Slovenska až do Lučenca, patrí medzi programové priority Mostu – Híd. „Príprava a výstavba rýchlostnej cesty R7 bola posudzovaná z viacerých hľadísk, a to predovšetkým dopravno-odborných, ekonomických a tiež z pohľadu vplyvu tejto rýchlostnej komunikácie na životné prostredie. Výber variantu A výstavby rýchlostnej cesty podliehal výlučne týmto kritériám,“ uviedol ďalej Švejna. Jedným z cieľov vlády v oblasti dopravy, tak ako to uvádza vo svojom programovom vyhlásení, je podľa neho zabezpečenie nadštandardného cestného spojenia Bratislavy a Košíc, ako aj začatie výstavby úsekov na rýchlostných cestách v jednotlivých regiónoch Slovenska. A výstavba R7 patrí medzi ne.

Ministerstvo dopravy obhajuje rozhodnutie o novom variante výstavby úseku R7 Bratislava – Dunajská Lužná. „NDS musela zrušiť verejné obstarávanie, pretože ministerstvo sa rozhodlo pre zmenu variantu C na variant A, ktorý bol od začiatku presadzovaný a exminister Vážny ho pre nás z nepochopiteľných dôvodov zmenil. Variant A rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, variant C ju nerieši, skôr komplikuje,“ uviedol hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Podľa rezortu dopravy sú oba varianty časovo približne rovnaké, cena podľa medializovaných odhadov NDS je nižšia ako pri variante presadzovanom bývalou vládou.

Denník Pravda v pondelok napísal, že minister dopravy Ján Figeľ vybral pre výstavbu R7 variant A, čím uprednostnil hlavné mesto Bratislava s primátorom Andrejom Ďurkovským (KDH). Pôvodný variant C, ktorý presadzovali miestne samosprávy dotknutých obcí a ochranári, minister podľa novín bez rokovania s nimi zrušil. Zmena trasy môže spôsobiť asi polročné meškanie výstavby cesty. Nový variant podľa rezortu dopravy rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, kým pôvodný ju skôr komplikuje. Starostovia s tým však nesúhlasia. Pravda pripomína, že nový variant stavby úseku R7 by mal viesť popri chránenom území Dunajské Luhy. Proti tomu môžu protestovať ochranári a Európska komisia môže požiadať o zmenu trasy, prípadne podať žalobu na Slovensko. Európska smernica o biotopoch totiž nedovoľuje zásahy do chránených území.

NDS zatiaľ predpokladala, že výstavba R7 Bratislava – Dunajská Lužná by sa mohla začať koncom roku 2012 a dokončená by mala byť v októbri 2015. Finančné náklady na stavbu tohto úseku podľa štátnej expertízy predstavujú 56,19 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni na konci roku 2009. Pôvodný variant počítal s trasou cesty severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou.

debata chyba