Figeľ uprednostnil Bratislavu pred dedinami

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zmenil trasu prvého úseku rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy do Lučenca bez vedomia dotknutých asi pätnástich obcí. Ide o trasu Bratislava – Dunajská Lužná, s ktorej stavbou sa malo začať na budúci rok.

21.08.2010 00:01
Dunajská Lužná Foto:
Cesta medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou je v dopravných špičkách preplnená.
debata (53)

Zmena spôsobí asi polročné zdržanie celej stavby. Navyše ľudia z dedín budú bez šance sa na ňu pripojiť. Figeľ totiž pri zmene trasy ustúpil tlaku Bratislavy, ktorú vedie jeho spolustraník Andrej Ďurkovský (KDH). Hlavné mesto s pôvodným zámerom nesúhlasilo. Nový variant hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič obhajuje tvrdením, že rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, kým pôvodný variant ju skôr komplikuje.

Starostovia, ktorí za svoju trasu bojovali v minulosti petíciou, však nesúhlasia. Figeľovi vyčítajú, že ich pri zmene trasy ignoroval. „Predtým sme sa stretávali na rokovaniach, či už s vyšším územným celkom, alebo ministerstvom. Teraz sme rozhodnutie dostali len listom,“ hovorí Jaroslav Ferianček, starosta Miloslavova, ktorého zrušenie tendra prekvapilo. Ochranárka Katarína Šimončičová hodnotí ministrov krok ako neseriózny. „Mal so všetkým dotknutými obcami a organizáciami najprv rokovať,“ povedala k postupu Figeľa.

Národná diaľničná spoločnosť v rámci príprav na výstavbu R7 pôvodne schválenou trasou už ukončila tender na dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Tento tender však Figeľ teraz zrušil, čo znamená, že sa musí vypísať ďalšia súťaž na novú dokumentáciu. „Keďže minister obišiel obce a verejnosť, hrozí tu, že pri územnom konaní sa niekto postaví proti a celý proces sa zasekne na tri aj štyri roky. Štát minie ďalšie peniaze, možno nie veľa, ale minie ich zbytočne,“ upozorňuje Šimončičová.

Podľa Krajčoviča chce minister už tento mesiac vydať príkaz na prípravu všetkých dokumentov. Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, povedal, že kvôli vypísaniu nového tendra sa príprava stavby sa omešká asi o päť až šesť mesiacov. Stavba cesty podľa pôvodného variantu C, ktorý zrušil Figeľ, mala stáť 76 miliónov eur. Variant A, ktorý sa by mal realizovať, teraz stojí asi 72 miliónov eur.

Stavbou podľa tohto variantu však minister dopravy riskuje žalobu Európskej komisie. Cesta by totiž mala viesť popri chránenej oblasti území Dunajské luhy, kde sa nachádzajú chránené územia európskeho významu.

„Aj keď cesta pôjde len popri chránenom území, bude mať naň vplyv. Pre Slovensko platí európska smernica o biotopoch a tá zásahy do nich nedovoľuje,“ vysvetlil Jaroslav Šíbl z Bratislavského ochranárskeho združenia. Európska komisia preto môže požiadať o zmenu trasy, v krajnom prípade môže zasiahnuť Európsky súdny dvor a uvaliť vysokú pokutu, ktorá sa platí denne až do odstránenia stavu. „Najprv oslovíme ministerstvo dopravy a budeme sa snažiť o dohodu,“ konkretizoval Šíbl ďalší postup ochranárov.

53 debata chyba