Štát si vypýta na mýto zľavu

Za elektronické mýto v tomto roku Slovensko nezaplatí plánovanú splátku 87 miliónov eur. Systém totiž nefunguje do bodky tak, ako sa mýtna firma SkyToll zaviazala. Problémom je nižšia efektívnosť výberu peňazí od spoplatnených nákladných áut či autobusov. Štát bude od mýtnikov žiadať zľavu.

11.08.2010 11:31 , aktualizované: 12.08.2010 07:41
Mýto, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

„Zmluva SkyTollu a Národnej diaľničnej spoločnosti umožňuje pri nenaplnení jedného z parametrov žiadať finančnú náhradu až do výšky desiatich percent ročnej platby,“ uviedol Ján Figeľ, minister dopravy. SkyToll sa v zmluve zaviazal, že mýto vyberie od 98,91 percenta áut, ktoré prejdú po spoplatnených cestách. Dodržiavanie tohto záväzku kontroluje nezávislý znalec a každý polrok ho vyhodnocuje.

V júni však údaj o efektivite výberu mýta dosiahol 98,81 percenta. „Národná diaľničná spoločnosť si preto uplatní voči spoločnosti SkyToll nárok na zľavu z ceny,“ dodal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Ostatné porovnávané údaje boli vraj splnené. Ide napríklad o dostupnosť mýtnych prístrojčekov na kontaktných miestach či prijímanie hovorov na servisnej linke mýtnej firmy.

Podľa viacerých dopravcov však mýto od začiatku roka funguje oveľa horšie, ako udáva hodnotiaca správa. Upozorňujú na to už mesiace. „Efektívnosť výberu mýta bola v prvom polroku určite nižšia,“ zhodnotil Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov, ktorá zastrešovala januárové protesty proti mýtu. Celý systém podľa dopravcov bežne vypadáva aj na niekoľko hodín, nedajú sa dobíjať kredity na mýtnych prístrojčekoch a na telefónnu linku sa hodiny nikto nedovolá.

Mýto sa na Slovensku platí od januára tohto roka. Účtuje sa od všetkých áut nad 3,5 tony na vyše dvoch tisíckach kilometrov ciest. Za vybudovanie a prevádzku systému štát zaplatí počas trinástich rokoch 850 miliónov eur.

10 debata chyba