Vodiči sa prevezú po diaľnici do Košíc najskôr v roku 2015

Na prepojenie Bratislavy s východom Slovenska by musela nájsť nová vláda približne päť miliárd eur.

30.07.2010 06:15
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Na dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc je potrebných približne 5 miliárd eur.
debata (55)

Ak by sa jej peniaze podarilo zohnať do konca roka, vodiči sa podľa odhadov prevezú po diaľnici zo západu krajiny do Košíc najskôr v roku 2015. Ciele, ktoré si však stanovil kabinet Ivety Radičovej, sú opatrnejšie. Za štyri roky so súvislou diaľnicou nepočíta, plánuje vybudovať medzi Bratislavou s východom krajiny iba „nadštandardné spojenie“. Vyplýva to z programového vyhlásenia, ktoré schválila vláda. Na budúci týždeň sa ním bude zaoberať parlament.

„Nadštandardným spojením myslíme kombináciu diaľnic, rýchlostných ciest alebo diaľnic v polovičnom profile. Teda spojenie rýchlejšie ako cesty prvej triedy,“ vysvetlil Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Dokončené má byť do roku 2014. „Takéto spojenie by malo byť iba prechodným stavom. Vláda by mala mať ambíciu dokončiť diaľnicu v plnom profi le až po Košice,“ zhodnotil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Rýchlo prepojiť západ krajiny s východom bolo cieľom už predchádzajúcej vlády Roberta Fica. Jeho nereálny sľub – diaľnica do Košíc do roku 2010 – mu ostatní politici pripomínali celé volebné obdobie. Nakoniec však Ficova vláda sľúbila 100 kilometrov. Vláda Ivety Radičovej počty kilometrov v programe neuviedla.

Aj nová vláda považuje za prvoradé spojenie Žiliny s Košicami. „Kým nebudeme mať súvislú diaľnicu z Bratislavy do Košíc, nie je možné naštartovať ekonomický rozvoj v strednej a východnej časti Slovenska,“ dodal Palčák. Radičovej kabinet sa však musí najprv popasovať s dvomi balíčkami súkromných diaľnic. Dva PPP projekty zaväzujú štát po výstavbe a 30–ročnej údržbe 105 kilometrov diaľnic zaplatiť spolu vyše 17 miliárd eur. Bývalá vláda zmluvy na diaľnice so súkromnými firmami podpísala a dovolila im predčasne stavať. Finančné uzavretie sa však nepodarilo.

Odborníci niekoľkokrát upozornili, že dva Ficove projekty sú predražené. Minister dopravy Ján Figeľ sa bude budúcnosťou súkromných diaľnic zaoberať počas leta.

Na dokončenie chýbajúcich úsekov na trase do Košíc však štát musí zohnať päť miliárd eur. „Čas dostavby je pritom limitovaný tunelom Višňové pri Žiline. Minimálna doba jeho stavby sú štyri roky. Ak by sa štátu podarilo do konca roka vyriešiť financovanie diaľnice, hotová by mohla byť najskôr na konci roku 2014,“ odhadol Palčák.

Vláda chce pritom na financovanie diaľnic použiť aj peniaze uložené v druhom dôchodkovom pilieri či eurofondy. Oproti pracovnej verzii vyhlásenia sa vytratili z plánov aj konkrétne úseky. Do výslednej sa dostalo len všeobecné tvrdenie, že vláda „zefektívni“ výstavbu na rýchlostných cestách a diaľniciach v regiónoch. Spomínané sú cesty vyššej kvality, ako je obchvat Bratislavy, rýchlostná cesta juhom Slovenska na Dunajskú Stredu, či cez hornú Nitru a Gemer. Medzi priority bude patriť spojenie Košíc s maďarskou hranicou.

Podľa Palčáka je pre Slovensko následne najdôležitejšie stavať diaľnicu od Žiliny cez Kysuce do Poľska či spojiť lepšou cestou sever s juhom Slovenska, a to od Martina po Šahy.

Plány novej vlády pri výstavbe diaľnic

  • zabezpečiť do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc
  • prehodnotiť PPP projekty, znížiť finančnú náročnosť projektov, ktoré zatiaľ neboli finančne uzatvorené
  • zefektívniť – zlacniť výstavbu úsekov na rýchlostných cestách v regiónoch (okrem iných diaľničné úseky D1, D4, rýchlostné cesty R2, R4, R7 a R9)
  • odstraňovať nehodové lokality na cestách I. triedy, havarijné stavy mostov, budovať obchvaty miest a obcí, riešiť nevyhovujúcu dopravnú výkonnosť vybraných križovatiek
  • znížiť finančnú náročnosť dopravných stavieb na priemernú úroveň krajín EÚ
  • zabezpečiť transparentné verejné obstarávanie dopravných projektov, posilniť úlohu štátnej a rezortnej expertízy, ku každému projektu financovanému z verejných zdrojov vypracovať analýzu prínosov a nákladov
  • presmerovať voľné peniaze EÚ do Operačného programu Doprava a umožniť využitie zdrojov starobného dôchodkového sporenia na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest
  • zákonne upraviť postup pri strategických stavbách – stavať sa bude vždy až po usporiadaní majetkových práv, a to aj v prípade dohody – odkúpenia domov a bytov, poskytnutí náhrady cez Slovenský pozemský fond, aj pri nedohode – vyvlastnení
  • zlúčiť Národnú diaľničnú spoločnosť a Slovenskú správu ciest
55 debata chyba