Informáciu potvrdil v piatok generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský s tým, že zamestnanci prídu o prácu postupne od polovice augusta do konca tohto roka. Doprastav v súčasnosti zamestnáva viac ako 3 tis. pracovníkov, o prácu z nich teda príde približne štvrtina.
Medzi prepustenými ľuďmi bude okolo 600 stavebných robotníkov Doprastavu, najmä v okolí Bratislavy, Žiliny a Zvolena. Šamudovský označil za kľúčový dôvod znižovania počtu pracovníkov skutočnosť, že stále nie je finančne uzatvorený prvý balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. „Nemôžeme držať pracovníkov, pre ktorých nemáme prácu,“ dodal riaditeľ Doprastavu. Podľa neho možno očakávať, že prepúšťať začnú výraznejšie aj ďalšie stavebné firmy. Bratislavský úrad práce sa odmietol k prepúšťaniu pracovníkov Doprastavu vyjadriť.
Ďalšia popredná stavebná firma Váhostav-SK, a.s. Žilina už predtým rozhodla o hromadnom prepustení 500 zamestnancov, čo je zhruba štvrtina celkového počtu pracovníkov spoločnosti. Prepúšťanie zamestnancov Váhostavu má trvať od 8. augusta do 31. januára budúceho roka. O prácu prídu zväčša robotníci, ale aj technicko-hospodárski pracovníci, informoval vo štvrtok asistent generálneho a výkonného riaditeľa spoločnosti Andrej Thiel.
„Vzhľadom na pretrvávajúci pokles dopytu na dodávky stavebných prác na slovenskom stavebnom trhu za posledné dva roky, taktiež z dôvodu časového posunu výstavby diaľnic, sa akciová spoločnosť Váhostav-SK rozhodla znížiť počet zamestnancov spoločnosti z dôvodu ich nadbytočnosti,“ zdôvodnil Thiel prepúšťanie zamestnancov. Váhostav oznámil plán prepúšťania pracovníkov na žilinskom úrade práce. „Pri prepúšťaní zamestnancov budeme postupovať v súlade s pracovno-právnou legislatívou SR, najmä zákonníkom práce a platnou podnikovou kolektívnou zmluvou,“ dodal Thiel.
Prepustenie 500 z 1,8 tis. pracovníkov firmy avizoval generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato 17. júna v Bratislave na stavebnej konferencii. Najvyšší predstavitelia Doprastavu vtedy avizovali o prepustení zhruba tisícky pracovníkov. Zdôvodnili to zastavením prvého balíka PPP na výstavbu diaľnice D1. Nová vláda plánuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu dvoch finančne neuzavretých PPP projektov s tým, že ich cena by mala byť nižšia.
Doprastav a Váhostav sú členmi medzinárodného konzorcia, ktoré by malo postaviť päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov v rámci prvého balíka PPP. Doprastav je hlavným členom konzorcia s 30-percentným podielom. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Projekt sa nepodarilo finančne uzavrieť napriek viacnásobnému presúvaniu termínov ani do 30. júna. Slovensko muselo poskytnúť Európskej komisii dodatočné informácie o vplyve stavby na životné prostredie. Na úseku Turany – Hubová totiž vedie cez chránené územie prírody.