Nové diaľničné sľuby sú opatrné

Prvé predstavy novej vlády o budovaní diaľnic sú bez sľubov stoviek dokončených kilometrov a konkrétnych šibeničných termínov.

23.07.2010 07:22
Diaľnica pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata (20)

Rezort dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) sa vodičom iba opatrne zaväzuje dokončiť „nadštandardné spojenie Bratislavy a Košíc do roku 2014 či zdynamizovať výstavbu rýchlostnej cesty R2 od Zvolena po Rožňavu“. Poučil sa tak z nereálnych sľubov bývalej vlády, ktorá sa ich snažila dohnať šturmovaním výstavby pred voľbami. Vyplýva to z pracovnej verzie programového vyhlásenia vlády, ktoré sa ešte môže zmeniť.

Podľa novej vlády bolo stavanie diaľnic za Fica predražené, najmä projekty verejno– súkromného partnerstva. „Som presvedčený, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie,“ povedal Figeľ. „Finančné náklady z projektov, ktoré boli pripravené, boli omnoho vyššie, ako by si štát priamo na trhu požičal a staval,“ odôvodnil minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Práve PPP projekty zostali po predchádzajúcej vláde ako najväčší horúci zemiak, s ktorým sa musí popasovať nový minister. Ich dokončením by sa diaľnicou prepojila Bratislava s Košicami. Práve túto spojnicu odborníci považujú za chrbtovú kosť slovenskej cestnej siete. Približne 105 kilometrov súkromnej cesty na trase by štát vyšlo po tridsiatich rokoch spolu na vyše 17 miliárd eur.

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) stihol podpísať zmluvy so súkromnými firmami, ale poskladať peniaze sa mu už nepodarilo. Jednou z priorít novej vlády je tak „zníženie finančnej náročnosti oboch projektov“. Cesty chce stavať napríklad aj z peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Koľko kilometrov sa má počas volebného obdobia postaviť, pripravované programové vyhlásenie zatiaľ neuvádza. Za štyri roky chce vodičom odovzdať napríklad severovýchodný obchvat Košíc, urýchliť výstavbu obchvatu Prešova a prepojiť diaľnicu D3 s Poľskom a rýchlocestu R5 s Českom. Rozbehnúť sa majú aj stavby na strednom a južnom Slovensku.

Rezort dopravy si vymyslel aj úplne novú rýchlostnú cestu na východe Slovenska. Od Prešova po Sninu smerom na Ukrajinu by mala viesť cesta R9, ktorá doteraz nebola nikde zakreslená. Podobnou trasou pritom vedie aj diaľnica D1 od Košíc cez Michalovce na Ukrajinu, ktorá sa už pripravuje Rovnako si pred štyrmi rokmi nakreslil vlastnú novú cestu R8 aj bývalý kabinet. Viedla z Nitry cez Ficove rodné Topoľčany do Partizánskeho.

Čo plánuje nová vláda vo výstavbe diaľnic

D1 z Bratislavy do Košíc

  • do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie
  • znížiť finančnú náročnosť oboch projektov verejno– súkromného partnerstva (PPP) na trase

R2 zo Zvolena do Rožňavy (smer Košice)

  • zdynamizovať výstavbu

severovýchodný obchvat Košíc (Budimír – Bidovce)

  • odovzdať do užívania

severozápadný obchvat Prešova (Lipníky – Prešov západ) R4

  • urýchliť projektovú prípravu a výstavbu

D4 – obchvat Bratislavy

  • skončiť prípravu a začať výstavbu

R7 Bratislava – Dunajská Streda

postaviť po Holice a skončiť prípravu a začať stavbu nasledujúceho úseku

R9 Lipníky – Snina

  • prehodnotenie siete rýchlociest, zabezpečiť komplexnú prípravu úseku
  • ide o úplne novú rýchlostnú cestu, ktorá doteraz nepatrila do prioritnej siete

D3 zo Žiliny na hranicu s Poľskom

  • urýchlené prepojenie na Poľsko a Česko

R6 z Púchova na hranicu ČR

  • vytvoriť podmienky prepojenia

nový most v Komárne cez Dunaj

  • výstavba do roku 2014

cestné mosty nad Ipľom

  • podporiť realizáciu bilaterálnych dohôd medzi SR a Maďarskom o ich výstavbe

ZDROJ: SITA – pracovná verzia programového vyhlásenia vlády

20 debata chyba