Nákladná doprava sa naďalej vezie v problémoch

Kamionisti rozvážajúci potraviny do obchodov či materiál do firiem sa naďalej boria s finančnými problémami. Dopravcovia, ktorí ako prví pocítili krízu, zanikajú, prepúšťajú ľudí alebo nevládzu uhrádzať lízingové splátky za kamióny či prívesy.

24.06.2010 00:00
Kamión, Patrónka, BA Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Firmy, ktoré prežili krízový vlaňajšok, už hovoria o miernom oživení. Oproti najlepším časom spred troch rokov však stále zaostávajú.

„Za prvé štyri mesiace tohto roka si neobnovilo licenciu na medzinárodnú dopravu 600 spoločností. Znamená to, že prestali podnikať v zahraničnej doprave,“ povedal Peter Halabrín, prezident združenia autodopravcov Česmad. Situácia v doprave sa podľa neho v tomto roku mierne zlepšila. „Za uplynulé dva roky však zaniklo množstvo firiem a tie, čo zostali, hlásia, že ponuka práce sa zvyšuje,“ doplnil Halabrín.

V uplynulých týždňoch sa pritom doprava preberá aj vďaka prichádzajúcej dovolenkovej sezóne. Optimistickejšia však môže byť západná časť Slovenska. „Podľa informácií od dopravných firiem pribúda viac zákaziek na západnom Slovensku, aj keď firmy pracujú s odretými ušami. Vo východnej časti krajiny aj keby dopravcovia chceli prevážať tovar za nižšiu cenu, ako sú náklady, prácu nemôžu nájsť,“ zhodnotil Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov, ktorá zastrešuje predovšetkým vnútroštátnych dopravcov.

Nákladná doprava začala pociťovať krízu už v prvej polovici roka 2008. „Firmy toľko nevyrábali, nepotrebovali prevážať tak veľa výrobkov ako predtým. Ak si už aj vyberali spoločnosť na dopravu, mali širokú ponuku dopravcov. Ceny sa preto znižovali,“ vysvetlil Radoslav Guman zo spoločnosti SP – Trans v Prešove.

Nízke ceny, málo tovaru na prevážanie a vysoké náklady tak mnohé firmy položili. Alebo ich prinútili prepúšťať. „Na jar tohto roku sme museli odovzdať lízingovej spoločnosti dve z piatich nákladných áut. A prepustili sme približne tretinu zamestnancov,“ dodal dopravca zo stredného Slovenska, ktorý si neželal zverejniť meno.

S vrátením áut či prívesov lízingovým firmám majú skúsenosti často práve vnútroštátni dopravcovia. „Približne každý druhý náš člen, teda asi 240 firiem, musel buď časť áut predať, alebo mu ich zobrala lízingová spoločnosť,“ dodal Polaček.

Množstvo firiem požiadalo o odklad splátok. „Počas minulého roku si zmenila splátkový kalendár asi štvrtina firiem podnikajúcich v nákladnej doprave,“ zhodnotil Radovan Toma z ČSOB Leasing. Aj keď s miernym oživením rástol aj počet nových lízingových zmlúv pri kúpe nových ťahačov či prívesov, stále sa nedá porovnať s predchádzajúcimi rokmi. „Za prvé tri mesiace tohto roka sa uzatvorili zmluvy v peňažnom objeme približne o 14 percent vyššom ako v roku 2009. Oproti roku 2008 je to však polovičné číslo,“ doplnil Marián Horváth z Asociácie leasingových spoločností.

1 debata chyba