Politici zvažujú, či predať Cargo alebo teplárne

Nová koalícia nevylučuje privatizáciu štátnych podnikov, mohli by totiž priniesť štátnej kase peniaze použiteľné na znižovanie dlhu krajiny.

17.06.2010 10:59
Nový terminál na letisku v Bratislave Foto:
Privatizáciu Letiska Bratislava vláda Roberta Fica zrušila, následne do podniku naliala sto miliónov korún. V súčasnosti tají, ako dopadlo hospodárenie za minulý rok.
debata (250)

Vláda Roberta Fica totiž necháva verejné financie v zlom stave a neriešila problém, kde vziať peniaze na dôchodky v nasledujúcich rokoch.

Vyjadrenia všetkých štyroch politických strán, z ktorých by sa mala zostaviť vláda, sú však veľmi opatrné. Predaj štátnych podnikov je veľmi citlivá téma nielen pre 34 percent voličov, ktorí volili Smer, ale aj pre časť vlastných voličov. Strany v programoch zväčša túto tému obišli, vo vyjadreniach ju však pripúšťajú.

Najcennejšie, čo štátu zostáva na predaj, sú podiely v rozvodných podnikoch elektrickej energie a šesť teplární. Za nimi nasleduje bratislavské letisko či železničné Cargo. Šéf SaS Richard Sulík potvrdil záujem o privatizáciu menších podnikov, predaj tých veľkých energetických či strategi

ckých treba podľa neho premyslieť. Problém je, že štát až tak veľa malých podnikov nevlastní. „Nevylučujeme debatu o tejto téme, treba však dobre zvážiť čo a robiť to transparentne,“ uviedol Július Brocka z KDH. Podobne Švejna zo strany Most–Híd potvrdil, že ak bude koaličná zhoda privatizovať, nebudú proti.

Najmenej ústretová k otázke, čo privatizovať, je SDKÚ. „O tejto téme budeme debatovať na príslušných miestach s partnermi, nie v médiách,“ uviedol v stredu Ivan Mikloš. Štvorka strany Eugen Jurzyca sa však už v minulosti vyjadril, že príjmy z privatizácie by sa mohli použiť na zníženie celkového dlhu Slovenska.

Brocka z KDH pripustil, že je to citlivá téma pre bežných ľudí. „Treba si však uvedomiť, že práve privatizácia SPP dala vláde Roberta Fica peniaze na celé štyri roky na vyplácanie dôchodkov, na pokračovanie v dôchodkovej reforme,“ zdôraznil Brocka. Rovnako podľa neho síce vláda nadávala na predaj podnikov predchádzajúcou vládou, ale privatizované fi rmy ako Slovenské elektrárne a ďalšie firmy ročne platili do štátnej kasy dividendy

„Ak by neboli podniky očistené od nezmyselného míňania pod gesciou štátnych manažérov, nedošlo by štátu každý rok 15 až 20 miliárd korún ročne (eur) z dividend,“ zdôraznil Brocka.

Premiér Robert Fico celé štyri roky kritizoval predchodcov pre predaj najmä strategických energetických podnikov. Predaj veľkých energetických podnikov Dzurindovou vládou ako Slovenské elektrárne aj Slovenský plynárenský priemysel štyri roky označoval za zlodejstvo. Najčastejšie tak robil v súvislosti s cenami za energie. Súčasne však ignoroval veľké kauzy rozhadzovania státisícov eur v podnikoch, ktoré spravoval štát a viedli politickými stranami dosadení ľudia.

Nikdy nezaujal jednoznačné stanovisko, keď sa ukázalo, že napríklad Bratislavská teplárenská dávala vlani dávala milodary plastickému chirurgovi. Následne na to sa výrazne vylepšil vzhľad jednej z manažérok, ktorá post získala v rámci politických nominácií. Podobne si manažér v štátnej prenosovej sústave zaplatil liposukciu. Košická tepláreň zasa platila ples. Napriek tvrdeniam Fica, že jeho vláda nikdy nič neprivatizovala, štátne podniky predávali pozemky. Štát predal 5 percent akcií v Českých aerolíniách a 30 percent v Slovenských lodeniciach.

Podniky vo vlastníctve štátu, ktoré by mohla vláda privatizovať

Šesť teplárenských podnikov, 3 podniky rozvodu elektrickej energie

  • štát vlastní 51 % podielov v rozvodných podnikoch Západoslovenská, Stredoslovenská a Východoslovenská energetika
  • zahraniční majitelia menšinového podielu manažérsky podniky ovládajú
  • štát vlastní 100 % v šiestich teplárňach, ktoré ročne posielajú do štátnej kasy dividendy v hodnote stámiliónov eur
  • predaje by priniesli vysoké príjmy štátu

Podniky vo vlastníctve štátu, ktoré by mohla vláda privatizovať

Transpetrol

  • podnik, ktorý distribuuje cez Slovensko ropu
  • štát získal 49 % akcií spätným odkúpením od ruského Yukosu
  • s podnikom je však spojených niekoľko vážnych súdnych sporov z minulosti
  • časť akcií údajne vlastní podnikateľ Ilčišin, prípadne subjekty, ktorým postúpil pohľadávky voči podniku

Cargo, Slovenská pošta, Letisko Bratislava

  • Cargo – nákladný prepravca na železnici je v zlej ekonomickej kondícii
  • vlani ho musel štát zachraňovať injekciou 166 miliónov €
  • podnik aj tak skončil v strate 126,6 milióna €
  • podobne letisku kríza výrazne ubrala z finančnej kondície, zatiaľ tají výročnú správu a výsledky hospodárenia
250 debata chyba