Motoristi prejdú po diaľnici až do Žiliny

Posledný chýbajúci úsek na diaľnici medzi Bratislavou a Žilinou sa pre vodičov otvoril v pondelok nadránom. Motoristi tak môžu jazdiť po približne dvestokilometrovom súvislom úseku cesty s najvyššou kvalitou.

31.05.2010 06:28
Estakáda nad Považskou Bystricou Foto:
Estakáda nad Považskou Bystricou.
debata (79)

Pôvodne sa mal desaťkilometrový úsek od Sverepca po Vrtižer pri Považskej Bystrici otvárať až na jeseň, vláda však stihla prestrihnúť pásku ešte dva týždne pred parlamentnými voľbami.

Vydýchnu si tak vodiči, ktorí sa rýchlejšie a úspornejšie dostanú až po Žilinu a tiež Považskobystri­čania, ktorým sa odbremení doprava priamo v meste. „Považská Bystrica už nebude tým známym "diaľničným lievikom“, ktorý vznikol po priblížení diaľnice k hraniciam mesta zo severnej i južnej strany v minulých rokoch. Cez mesto sa v niektoré dni presúvalo do 40–tisíc áut," povedal primátor mesta Miroslav Adame.

Súčasťou novootvoreného úseku je aj kontroverzný asi kilometrový most, ktorý vedie priamo ponad obytnú časť Považskej Bystrice. Niektorí obyvatelia žiadali, aby diaľnica smerovala cez tunel mimo mesta. Protest proti plánovanej trase podali až na Najvyšší súd, ktorý žalobu zamietol.

Novú diaľnicu tvoria dva úseky, ktorých postavenie spolu stálo približne 300 miliónov eur. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu, z fondov Európskej únie a z peňazí Európskej investičnej banky. Úseky stavalo viacero firiem, medzi nimi aj Doprastav, Váhostav – SK či Skanska.

Otvoreniu diaľnice pre motoristov predchádzali netradičné dvojdňové oslavy. Najprv si mohli v sobotu most vyskúšať chodci a cyklisti, večer nasledoval koncert skupiny Elán. Slávnostné prestrihnutie pásky a rozsvietenie nového mosta za účasti členov vlády prišlo na rad v nedeľu večer. Veľkolepé odovzdávanie diaľnic pred voľbami obľubovali aj predošlé vlády.

Súvislá diaľnica z Bratislavy do Žiliny sa oneskorila o štyri roky. Dokončenie diaľnice do roku 2006 sľuboval automobilke Kia pri jej príchode na Slovensko bývalý premiér Mikuláš Dzurinda.

Anketa: Čo si myslia o novootvorenej diaľnici

Igor Choma, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti
Je to mimoriadne dôležitá stavba. Vybudovaná v náročných časových a technických podmienkach pri dodržaní kvality. Naozaj si zasluhuje mimoriadnu pozornosť laickej i odbornej verejnosti. Pred zhotoviteľmi klobúk dole.

Roman Havlíček, združenie Priatelia Zeme – CEPA
Vláda a ministerstvo dopravy by ušetrili sebe aj ľudom, ktorí sú diaľnicou dotknutí, veľa nervov aj času, keby nenástojili na súčasnom trasovaní cesty. Most diaľnice vedie ponad obytnú časť mesta. Pre ľudí, čo tam bývajú, nebude nič príjemné, keď im budú niekoľko metrov nad hlavami jazdiť autá.

Jozef Drahovský, dopravný analytik
Z pohľadu dopravy si obyvatelia vydýchnu, cez mesto sa intenzita áut zníži. Most sa zrejme stane novou dominantou mesta. Pri určovaní trasy však bolo veľa možností, kadiaľ mohla diaľnica viesť. Pre boj záujmových skupín nešla nakoniec ani východným krajom mesta, ani západným, ale nakoniec samotným stredom.

Miroslav Adame primátor mesta Považská Bystrica
Zo stavebného i vizuálneho hľadiska ide o významné architektonické dielo, ktoré bude horúcim kandidátom na získanie prestížnych ocenení. Z hľadiska ľudského však ide o mierne kontroverznú stavbu, ktorá sa stala mimoriadne očakávanou aj napriek tomu, že u niektorých Považskobystričanov vyvoláva nevôľu. Na druhej strane bola mnohými prijatá.

Diaľnica pri Považskej Bystrici

Sverepec – Vrtižer – 1. úsek (0,0 – 4,9 km)

  • Zhotoviteľ: Doprastav – Skanska BS
  • Začiatok výstavby: 1. august 2008
  • Plánovaný koniec výstavby: 31. október 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 1,7 mil. €*
  • Cena za výkup pozemkov vrátane znaleckých posudkov a kolkov: 6,8 mil. €*
  • Vysúťažená cena za zhotovenie: 147,5 mil. €*
  • Skutočná suma: 147,5 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: žiadne
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 82,7 mil. €, Európska investičná banka – 7,1 mil. €, štátny rozpočet – 14,6 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,8 miliardy Sk (158,5 mil. €)

Sverepec – Vrtižer – 2. úsek (4,9 – 9,595 km)

  • Zhotoviteľ: Váhostav–SK, Strabag, Bogl a Krýsl
  • Začiatok výstavby: 10. január 2008
  • Plánovaný koniec výstavby: 11. júl 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 3,2 mil. €*
  • Cena za výkup pozemkov vrátane posudkov a kolkov: 3,2 mil. €*
  • Vysúťažená cena: 125,7 mil. €*
  • Skutočná suma: 137,7 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: tri (prepočet cien z korún na eurá, zmena času dokončenia stavby, úprava predmetu diela a ceny)
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 46 mil. €, Európska investičná banka – 45,7 mil. €, štátny rozpočet – 80,1 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,6 miliardy Sk (152,5 mil. €)
  • CENY SÚ BEZ DPH
Estakáda v Považskej Bystrici
Estakáda nad Považskou Bystricou.
+4Estakáda nad Považskou Bystricou.
79 debata chyba