Státisíce ľudí čaká neistota, bude dopravný štrajk

Celý východ Slovenska si už teraz láme hlavu, ako sa dostať do práce. Ostrý štrajk autobusárov sa začne v stredu 2. júna o štvrtej ráno.

26.05.2010 07:24
Autobus, nástup, cesta, zamestnanie Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Neskôr bude v rovnakej situácii aj západ krajiny, keď sa k štrajku pridajú ďalšie kraje, Nitriansky, Trnavský a Bratislavský. Ak protest neodvolajú, do zamestnania a škôl sa tak nemusia dostať státisíce ľudí. Autobusári sa rozhodli bojovať týmto spôsobom za zachovanie zamestnaneckých zliav pre vodičov a ich rodiny. Odborári sa na nich totiž doteraz nedohodli so všetkými župami na Slovensku.

„Na východe sa štrajk dotkne prímestskej, diaľkovej aj mestskej dopravy a dokonca aj nepravidelnej dopravy,“ uviedol Ján Gonda, odborový predák zastupujúci Košice a Prešov. Len solidárnu podporu vyjadria kraje, kde sa župani s dopravcami na režijných lístkoch už dohodli. Presnú formu protestu zverejnia odborári deň pred ostrým štrajkom. „Kedy sa štrajk skončí, nevieme. Termínom je dohoda, keď sa podpíšu všetky veci tak, ako sme navrhli do kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa,“ povedal Emil Machyna, šéf Odborového zväzu KOVO.

Na vyjednávanie a dohodu s krajmi ostávajú ešte štyri pracovné dni. Vstup do ostrého štrajku podľa odborových predákov podporili dve tretiny autobusárov z celého Slovenska, teda asi osemtisíc zamestnancov podnikov autobusovej dopravy. „Nemajú také vysoké platy, aby im mohli podobné výhody vziať,“ uviedol Ján Lacko z odborovej organizácie Slovak Lines. Priemerný plat vodiča autobusu je podľa odborárov v hrubom približne 610 eur.

Až keď všetkých osem krajov zaradí zľavy pre vodičov a ich rodiny do cenových výmerov, podpíše prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie aj dodatok k vyššej kolektívnej zmluve. „V každom kraji musí byť cenový výmer, apelujeme, aby bol rovnaký na celom Slovensku,“ uviedol Trabelssie. Podľa neho môže totiž zamestnávateľ zaručiť zľavy len vlastným pracovníkom, ale nie ich rodinám. „Vyššia kolektívna zmluva rieši vždy vzťah zamestnanca a zamestnávateľa,“ dodal. Zľavy pre príbuzných sú preto podľa neho v rukách krajov. Odkázal im, že ak chcú šetriť, nech hľadajú cestu v rušení nevyužívaných autobusových spojov.

Dohodu a cenový výmer podpísal ako prvý v pondelok Žilinský kraj, v utorok sa pridal Trenčiansky. Zamestnanci dopravných firiem by mali v oboch regiónoch platiť za 50 prejazdených kilometrov štyri centy, ich deti päť centov. Manželky, bývalí zamestnanci na dôchodku a invalidi budú využívať polovičnú zľavu. Oba kraje zavedú čipové karty, na ktorých budú až do konca tohto roka sledovať rozsah konkrétnych zliav.

Umožní to spočítať, koľko majitelia režiniek reálne prejazdia. Zatiaľ o tom totiž župy prehľad nemajú. „Na základe doterajšieho systému, ktorý je platný od roku 1989, Žilinský samosprávny kraj nedokázal napriek snahám zistiť presný počet prejazdených zľavnených kilometrov. Podľa našich odhadov ide o sumu od 700-tisíc do jedného milióna eur,“ uviedol Peter Kubica, riaditeľ odboru kultúry a komunikácie Žilinského kraja.

V stredu má s odborármi o zľavách rokovať bratislavský župan, ktorý by chcel zľavy zachovať, a vo štvrtok aj banskobystrický. Dôvod na podporu zliav pre vodičov však nevidia v Trnavskom, Prešovskom a Košickom kraji. „Nevidím dôvod, aby sme platili benefity zamestnancom, navyše v čase hospodárskej krízy. Vyhrážanie sa štrajkom považujem za veľmi nezodpovedné,“ dodal Tibor Mikuš, župan Trnavského kraja. Reálne sa však kraje nevedia zhodnúť ani na tom, ako problém zaťaží ich kasy, prešovský kraj dokonca uvádza, že zavedenie režiniek do župných cenníkov by mohlo 100-tisíc eur ušetriť.

9 debata chyba