Slovenská mýtna jednotka môže fungovať v ďalších štátoch. Ak sa únia dohodne

Slovenský mýtny systém je po úprave legislatívy Európskej únie pripravený na interoperabilitu. V praxi to bude znamenať prejazd všetkými mýtnymi systémami v európskej sieti s jednou palubnou jednotkou viazanou na jednu zmluvu.

17.05.2010 15:51
Mýto, kamión, OBU jednotka Foto:
OBU jednotka
debata

Zhodli sa na tom v pondelok odborníci na medzinárodnom workshope, ktorý v Bratislave zorganizoval VÚD v spolupráci so Žilinskou univerzitou. informoval šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák,

K plnohodnotnej interoperabilite je potrebné uzavrieť dohody medzi jednotlivými štátmi a upraviť legislatívu Európskej únie, čo je otázka najbližších rokov. „Vyriešenie otázky interoperability je pre EÚ kľúčovou úlohou,“ uviedol Palčák. Systém fungovania je obdobný ako pri mobilných operátoroch. Po technickej stránke sa v rámci roamingu možno dovolať ktorémukoľvek operátorovi v Európe, v praxi však záleží na tom, s kým má operátor uzatvorenú zmluvu.

V súčasnosti pokračuje príprava štandardov pre mýtne systémy používané v únii. „Je to zložitý proces, ale EÚ si uvedomuje, že inej cesty niet,“ povedal Pavel Přibyl z Fakulty dopravy ČVUT v Prahe.

„Slovenský systém elektronického výberu mýta je už dnes pripravený na interoperabilitu s elektronickými mýtnymi systémami v ostatných krajinách. Má všetky predpoklady na to, aby sa mohol stať lídrom v implementácii direktívy o Interoperabilite systémov elektronického výberu mýta v Európe. Slovenská OBU jednotka integruje tri kľúčové technológie: satelitnú GPS na určenie polohy, mikrovlnnú DSRC na komunikáciu na krátke vzdialenosti a GSM/GPRS na komunikáciu v rámci mobilných sietí. Práve táto kombinácia zabezpečuje potrebnú kompatibilitu do budúcnosti a podporu naplnenia ideí európskych autorít: jedna zmluva a jedna OBU jednotka,“ potvrdil to technický manažér spoločnosti International Tolling, Siemens AG Alexander Renner.

Interoperabilitu elektronických mýtnych systémov v Európe podporujú aj slovenskí dopravcovia. „Už dnes je neúnosné používať toľko palubných jednotiek nielen z praktického hľadiska, ale aj z hľadiska bezpečnosti premávky. Interoperabilita by nám značne uľahčila život, pretože pre nás to znamená mať iba jednu palubnú jednotku a jednu zmluvu pre každé vozidlo,“ povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Reich.

debata chyba