Vážny pôjde lobovať. Miliarda na PPP potrebuje definitívny súhlas Bruselu

Stavba 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska sa zatiaľ nerozbehne. Po rokovaní vlády to tvrdil minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Na čerpanie úveru Európskej investičnej banky (EIB) podľa neho nestačí podmienečný súhlas Európskej komisie.

12.05.2010 15:14
Ľubomír Vážny Foto:
Minister dopravy Ľubomír Vážny
debata (48)

Finančné uzatvorenie projektu, na ktoré je potrebný prísľub pôžičky EIB, je naplánované na 18. mája. Komisia zatiaľ súhlasila len s poskytnutím časti úveru na stavbu tých úsekov, ktoré nie sú v blízkosti chránených území.

Banka síce podľa Vážneho schválila, že Slovensku poskytne celú sľúbenú miliardu, súhlas Európskej komisie sa však vzťahuje len na jej časť. Komisia potvrdila, že akékoľvek práce, ktoré by mohli mať vplyv na chránené lokality oblastí Natura 2000, je nutné odložiť, kým komisia nebude konštatovať súlad projektu s európskymi pravidlami.

Takýto čiastočný súhlas by však podľa Vážneho znamenal otvorenie celého projektu, čo by mohlo zbrzdiť začiatok prác o niekoľko mesiacov, preto minister plánuje budúci týždeň v Bruseli zaistiť definitívny súhlas komisie.

O tom, že sa s výstavbou diaľnice od Dubnej skaly na východ Slovenska môže začať s výnimkou problematických úsekov dnes informovali Hospodárske noviny.

Vážny si trúfa stanovený termín finančného uzatvorenia stihnúť. „Problémové sú metre, nie kilometre; ale podľa môjho názoru máme tie opatrenia dostatočne prijaté, len to ešte musíme vykonzultovať s komisiou,“ povedal Vážny. Dodal, že ide o rašelinisko, v ktorom je navrhnutá trasa v blízkosti chráneného územia Natura 2000 a pilierov, ktoré by mali stáť vo Váhu, a mohli by narušiť biotopy.

Štát by za postavenie a prevádzkovanie diaľnice mal konzorciu pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues postupne zaplatiť 9,13 miliardy eur. Vláda čelila kritike opozície, podľa ktorej je budovanie ciest prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) predražené.

PPP projektmi chce vláda urýchliť výstavbu cestnej infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostredníctvom PPP modelu by sa malo vybudovať aj 29 kilometrov diaľnice pri Žiline; jeho súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.

48 debata chyba