Škoda Octavia končí s výrobou v Bratislave

Škoda Octavia má v piatok 7. mája v bratislavskom závode Volkswagenu derniéru. Z výrobných pásov zídu posledné kusy tohto modelu.

07.05.2010 06:36
VW v Bratislave vyrába Touareg Hybrid Foto:
Výroba Škody Octavia, najpredávanejšieho auta na Slovensku, sa v bratislavskom závode Volkswagen končí. Octavie sa budú vyrábať už len v Česku.
debata (1)

„Škoda Octavia sa bude teraz vyrábať výlučne v Mladej Boleslavi a v závode vo Vrchlabí,“ povedal hovorca českej Škody Auto Jaroslav Černý.

Octavia uvoľní linku na prípravu produkcie malých rodinných áut New Small Family. Tie sa pod hlavičkou Volkswagen, Škoda a Seat začnú v bratislavskej fabrike v Devínskej Novej Vsi vyrábať od roku 2011.

V marci 2008 Octavia v bratislavskom Volkswagene nahrádzala výrobu modelov Volkswagen Polo. Závod Škody v Mladej Boleslavi, ktorý tiež patrí do koncernu VW, mal vtedy plné kapacity.

Z modelov Škody je Octavia najpredávanejšia. Vlani sa jej po celom svete predalo až 273 590 kusov, z toho takmer 5 600 na Slovensku, kde bola druhým najpredávanejším vozidlom, a tento rok je zatiaľ na čele rebríčka.

Každá trinásta Octavia predaná vlani vo svete bola vyrobená práve v závode v Bratislave, odkiaľ odišlo asi 21–tisíc áut. Importér Škody na Slovensku si v roku 2008 od výroby Octavie v Bratislave sľuboval, že vyťaží z toho, že vozidlo bude „slovenské“. „Pre nás to znamená veľmi veľa. Týmto splníme podmienku vyrábať auto na Slovensku, ktorú si kladie štátna správa pri výberových konaniach, takže získame širší priestor na predaj,“ povedal pred dvoma rokmi Matej Bugár, vtedajší konateľ Škody Auto Slovensko.

Teraz, keď výroba Škody Octavia v Bratislave končí, sa však ukazuje, že vo vládnych tendroch bratislavská výroba modelu Škode výraznejšie nepomohla. Najvyšší politici či ministri sa vozia zväčša na modeloch Audi, Volkswagen Passat či Mercedes. Škodu Octavia používajú na prevoz skôr nižší ministerskí úradníci. Na vozenie sa na „domácom aute“, naopak, viac dbajú v susednej Českej republike, kde značná časť ministrov používa Škodu Suberb vyrábanú v Česku.

V bratislavskom Volkswagene za rok klesol počet zamestnancov o 1 300 na šesť a pol tisíca ľudí. Po odchode Octavie sa však stavy znižovať nemajú. „Zamestnanci, ktorí robili na Octavii, prejdú na linku, kde sa produkujú športovo–úžitkové vozidlá,“ hovorí odborový predák v závode Zoroslav Smolinský. Na linke, kde sa robila Octavia, sa pôvodne vyrábali aj modely Audi Q7. Tento rok však Audi presunuli na linku k Volkswagenu Touareg a Porsche Cayenne. Po vlaňajšom krízovom roku dopyt po týchto autách stúpa a zamestnanci VW robia bez odstávok.

Nové modely New Small Family majú v bratislavskej automobilke priniesť prácu pre 1 500 ľudí. Pri prípravách však fabrika zatiaľ so zamestnancami vystačí. Nábory na New Small Family sa očakávajú až koncom tohto roka, prípadne začiatkom roka budúceho.

História „slovenskej“ Škody Octavia

  • Začala sa vyrábať v bratislavskom závode Volkswagenu v marci 2008, keď vo fabrike nahradila model Volkswagen Polo
  • Octavia v bratislavskom závode VW končí v piatok, uvoľňuje tak miesto prípravám výroby modelov New Small Family
  • Vlani Volkswagen Slovakia vyrobil asi 21–tisíc modelov Škoda Octavia, čo bola pätina z celkovej produkcie áut
1 debata chyba