Peniaze na druhú súkromnú diaľnicu vláda nemá ani na tretí pokus

Peniaze na druhú súkromnú diaľnicu od Martina po Prešov sa vláde a jej súkromným partnerom nepodarilo poskladať v treťom určenom termíne do konca apríla.

30.04.2010 11:26 , aktualizované: 14:50
Diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (70)

Finančné uzatvorenie projektu verejno-súkromného partnerstva diaľnice do Košíc sa opäť posunie až do 18. mája. Čaká sa ešte na vyjadrenie Európskej investičnej banky a časti komerčných bánk, či peniaze poskytnú. Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Pôvodne sa financovania malo uzavrieť vlani.

„Rozhodol som o predĺžení lehoty po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu,“ uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Ešte v stredu pritom ministerstvo tvrdilo, že financovanie sa uzatvorí v sľubovanom termíne do 30 apríla.

Vybudovanie, prevádzka a údržba niekoľkých úsekov diaľnice D1 má Slovensko vyjsť podľa odhadov na 9,1 miliardy eur. Cestu má postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues a jeho súčasťou sú slovenské stavebné firmy napríklad Doprastav či Váhostav – Sk.

Z potrebných 2,5 miliardy euro na výstavbu má ministerstvo dopravy odobrených zatiaľ len 250 miliónov eur od EBRD. Naďalej však nie je odsúhlasená 1 miliarda eur od Európskej investičnej banky (EIB). Banka však čaká na dve informácie o projekte od Európskej komisie. Brusel musí povedať, či súhlasí, aby za väčšinu pôžičky od EIB ručila vláda a či je diaľnica v súlade s ekologickými pravidlami.

Projekt v posledných dňoch kritizovali ekonomickí analytici, opozícia aj médiá. Upozornili, že ide o predražený projekt a štát by túto diaľnicu údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda premiéra Roberta Fica (Smer) urýchliť výstavbu diaľnic, pričom cieľom bolo rozbehnúť 150 kilometrov. Z troch súkromných diaľnic vláda stihla finančne uzavrieť a začať stavať len jednu – vyše 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V poradí druhá je práve uzatváraná diaľnica na severe a východe Slovenska. O peniazoch na tretiu súkromnú diaľnicu od Žiliny po Martin (30 km) sa len začalo vyjednávať.

Diaľnica D1 od Martina po Prešov:

  • vyše 75 kilometrov je zložených z päť úsekov
  • štát zveril financovanie, stavanie a 30-ročnú prevádzku spoločnosti Slovenské diaľnice
  • reálne za spoločnosťou stojí konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues, v konzorciu sú aj slovenské firmy napríklad Doprastav a Váhostav-Sk
  • vysúťažená cena diaľnice bola 3,3 miliardy eur
  • vrátane ceny peňazí a údržby mal štát zaplatiť za diaľnicu 7,8 miliardy eur, po novom je to však až 9,1 miliardy eur
  • zmluvu štát uzavrel pred rokom 2009, postupne k nej pribudli štyri dodatky
70 debata chyba