Súkromná diaľnica na východ nemusí mať peniaze v termíne

Súkromná diaľnica od Martina po Prešov bude vodičom slúžiť až v roku 2014, ešte neskôr, ako pôvodne chcela dosiahnuť vláda Roberta Fica.

27.04.2010 10:12
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Najdlhšiu časť diaľnice od Žiliny do Košíc, ktorú mali stavať súkromní partneri vlády v dĺžke 75 km, vláda zrejme finančne neuzatvorí ani na tretí pokus do konca apríla. Zmluvy o PPP projekte navyše sprevádzajú odhalenia o jej predražení.
debata (11)

Ministerstvo dopravy má totiž už iba štyri dni na získanie aspoň 2,4 miliardy eur na jej financovanie, zrejme sa peniaze v termíne nepodarí získať. Vyše 75 kilometrov diaľnice do Košíc sa tak spustenia riadnej výstavby nedočká ani na tretí pokus.

Diaľnicu pritom v posledných dňoch sprevádzajú odhalenia o tom, že je predražená o pol miliardy až miliardu eur. Odborníci a opoziční politici preto žiadajú, aby sa termín uzavretia dohody vlády so súkromnými partnermi odložil. Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdenia o predražení včera odmietol, ale vysvetlenia, ktoré by podozrenia vyvracali, neposkytol.

Ešte pred týždňom bol pritom Vážny pri otázke finančného uzavretia dohody optimista, dnes je všetko inak. „Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať. Už mi trošku optimizmus zobrali, ale uvidíme,“ potvrdil Vážny, minister dopravy. Dôvodom sú námietky Európskej komisie a fakt, že ešte nie je doriešený úver od Európskej investičnej banky. Banka požiadala Brusel o stanovisko, či diaľnica nenarušuje životné prostredie. Brusel posiela na Slovensku list a žiada od štátu vysvetlenie, prečo trasa vedie cez národné parky Veľkej a Malej Fatry. Uviedli to pondelkové Hospodárske noviny.

„List ešte nemáme, poznám len čiastočne jeho znenie,“ potvrdil Vážny. Podľa ministra Brusel vyčíta Slovensku nie samotnú trasu, ale nedostatočne riešené zmierňujúce opatrenia. „Ide najmä o presun financií, ktoré Národná diaľničná spoločnosť odvádza ministerstvu životného prostredia. Mali by byť účelovo viazané späť do diaľničnej siete,“ vysvetlil minister.

Národná diaľničná spoločnosť totiž platí pri výstavbe diaľnic ministerstvu životného prostredia za výrub stromov či potrebné sťahovanie zvierat z trasy novej cesty.

Súčasne má minister vysvetliť aj nezrovnalosti v celkovej cene v analýzach samotného ministerstva dopravy. Dva materiály, ktoré porovnávajú výstavbu diaľnic cez projekty verejno–súkromného partnerstva a klasickej metódy, hovoria o rôznom predražení súkromnej diaľnice. Podľa informácií, ktoré priniesol inštitút INEKO, je v prvom prípade diaľnica drahšia o 546 miliónov eur. Druhá analýza, ktorá sa následne dostala na rokovanie vlády, však už uvádza predraženie len o 29 miliónov eur.

Minister Vážny tvrdí, že si stojí za tým, že súkromná diaľnica je predražená len o 29 miliónov eur. Podľa jeho slov má ministerstvo dopravy na stole viac analýz, ktoré porovnávajú výhodnosť PPP projektov. „Máme tridsať analýz. Výsledok výhodnosti PPP riešenia bol od mínus pol miliardy až po plus 120 miliónov eur. Je to hypotetický doklad,“ odôvodňoval minister.

Podľa ďalších prepočtov analytikov z týždenníka Trend je však diaľnica predražená až o miliardu. Súkromnú diaľnicu má pritom stavať konzorcium firiem vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues. Zarábať na nej však budú aj ďalší členovia konzorcia – stavebné firmy ako Doprastav, Váhostav– SK. Majiteľom Váhostavu–Sk je Juraj Široký, ktorý je označovaný za človeka blízkeho vládnej strane Smer. Slovensko počas 30 rokov splácania za diaľnicu zaplatí 9,1 miliardy eur. Snahu vlády uzatvoriť diaľnicu ešte do volieb pritom už kritizovala aj SaS a KDH, ktoré navrhlo, aby ju minister nepodpisoval.

11 debata chyba