KDH žiada vládu odložiť konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP

Opozičné KDH vyzýva vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic.

26.04.2010 15:02
diaľnica, cesta, most, rýchlostná cesta Foto:
Ilustračné foto
debata (51)

Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa, totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania. KDH zároveň prezentovalo podozrenia z netransparen­tnosti a neefektívnosti prípravy PPP projektov. „Na predražení nezarobia ani slovenskí robotníci, ani seriózne slovenské firmy, ale finančné skupiny,“ povedal Ján Figeľ.

KDH podľa podpredsedu strany Anton Marcinčina je za využívanie PPP projektov a urýchlenú výstavbu infraštruktúry, ale efektívnym spôsobom. „Bez spoločenskej zhody nie je možné robiť takéto veľké projekty,“ zdôraznil Marcinčin. Slovensko by podľa KDH malo pri výstavbe diaľnic vo väčšej miere využívať prostriedky z eurofondov a prípadne pristúpiť aj k zmene Národného strategického referenčného rámca.

Snahu vlády uzavrieť najväčší diaľničný PPP projekt ešte do volieb kritizovala v pondelok aj strana Sloboda a solidarita. „Možno Fico tuší, že budúcu vládu zostavovať nebude, napriek tomu, že bude zrejme víťaz budúcich volieb, no tak zanecháva takýto darček,“ povedal na tlačovej besede jej predseda Richard Sulík s tým, že presne takto sa s verejnými prostriedkami hospodáriť nesmie.

Vážny odmieta spochybňovanie projektov

Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje spochybňovanie diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva za obrovskú nezodpovednosť a hazardovanie s podporou medzinárodných investorov. Najväčší PPP projekt na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom by mal byť finančne uzatvorený do 30. apríla. Analytici týždenníka Trend spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 %.

Minister však odmieta medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 miliónov eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.

„Dôrazne odmietam akékoľvek špekulácie a viem jednoznačne povedať, že tie údaje, ktoré odišli z ministerstva dopravy, a ktoré boli predmetom schváleného uznesenia vlády, sú tie, za ktorými si stojíme. Medzitým sa mohlo udiať všeličo, pracovné materiály mohli byť rôzne. Tých analýz mohlo byť viacero, analýza je však hypotéza,“ povedal Vážny. Podľa vládou schválenej analýzy výstavba piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom pomocou PPP projektu sa predraží o 29 mil. eur.

Vážny nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov. Podľa neho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady.

„Podľa neoficiálneho znenia listu nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam však vytknuté niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované. Ide najmä o prenos financií, ktoré NDS odvádza ministerstvu životného prostredia, mal byť účelovo viazaný naspäť do diaľničnej siete. Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať,“ povedal po pondelňajšom rokovaní vlády minister Vážny.

51 debata chyba