Fico bráni PPP projekty. A bojí sa o diaľnice

Kvôli stavbe diaľnic cez PPP projekty zasadala v piatok mimoriadne vláda. Zastavenie rozbehnutých PPP projektov by znamenalo zneistenie investorov, stratu kredibility Slovenska, úbytok pracovných miest a zabrzdenie rozvoja regiónov na východe krajiny, uvádza materiál, predložený do vlády.

, 16.04.2010 08:55, aktualizované: 12:28
Robert Fico Foto:
Premiér Robert Fico
debata

Opozícia vyčíta vláde, že stavba diaľnic prostredníctvom PPP projektov je predražená, zvyšuje dlh Slovenska a odporúča oveľa viac využívať na stavbu diaľnic peniaze z Európskej únie.

Premiér Robert Fico zvolal na piatok mimoriadne rokovanie vlády, ktoré malo na programe len jediný bod – Dopady možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na území Slovenskej republiky. Vláda rozdelila úlohy viacerým ministerstvám, aby komplexne posúdili, čo by zastavenie diaľnic pre Slovensko znamenalo. Vyjadrenia opozičných politikov o prehodnotení PPP projektov považuje Fico za hrozbu.

„Vychádzame z roho, čo sa udialo v roku 1998, keď pravicová vláda zastavila stavbu diaľnic a spôsobila tak Slovensku škody,“ povedal Fico. „Bojíme sa o diaľnice, to je historická skúsenosť,“ uviedol premiér.

Z európskych peňazí na roky 2007 – 2013 je v operačnom programe doprava na diaľnice vyčlenených 1,114 miliardy eur. To je podľa Fica v prípade diaľnic málo a štátny rozpočet neumožňuje vyčleniť ďalšie výrazné zdroje. Preto pokladá PPP projekty za jedinú cestu, ako rýchlo postaviť diaľnicu na východ. „Bez PPP projektov budeme stavať diaľnice ďalších 20 rokov,“ povedal Fico. Uviedol, že len úver od Európskej investičnej banky je taký veľký ako vyčlenené peniaze z eurofondov. „Z čoho chcú financovať diaľnice?“ obrátil sa na opozíciu.

Analýza dopadov zastavenia stavby diaľnic by mala byť hotová do rokovania vlády, ktoré bude v poslednom aprílovom týždni. Na jej základe by vláda podľa Fica mohla prijať ďalšie opatrenia, ktoré by „ešte viac zastabilizovali situáciu“ a sťažili ju dnešnej opozícii, ak by chcela po prípadnom nástupe k moci PPP projekty zrušiť.

SDKÚ: Fico klame a straší

Premiér však podľa podpredsedu SDKÚ Ivana Mikloša iba klame a straší, pretože jeho strana nemá žiaden pozitívny program na riešenie ekonomických problémov Slovenska. „Nie je pravda, že chceme zastaviť alebo spomaliť výstavbu diaľnic,“ uviedol Mikloš. Ako dodal, SDKÚ je za rýchlu výstavbu diaľnic aj za využívanie PPP projektov, ale efektívnym spôsobom.

Vážny: Spochybňovanie PPP projektov je nezodpovedné

Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje spochybňovanie diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za obrovskú nezodpovednosť a hazardovanie s podporou medzinárodných investorov.

„A tesne pred uzavretím najväčšieho z prebiehajúcich PPP projektov zneisťovať finančný sektor, ako aj ostatných investorov,“ povedal Vážny.

Rokovanie vlády malo podľa ministra dopravy upokojiť investorov. Vyjadrenia opozície, tvrdí Vážny, znepokojilo niektoré banky, ktoré majú cez prvý balík PPP projektov financovať výstavbu diaľnice D1. „Sú to vážne finančné škody, ale vždy je možné rozviazať zmluvy,“ povedal o možnosti zrušenia PPP projektov v štádiu realizácie.

Vážny je optimista, pokiaľ ide o blížiaci sa termín 30. apríla, dokedy má byť finančne uzatvorený projekt PPP na D1 medzi Martinom a Prešovom. „Na dennej báze mapujeme situáciu a koncesionár nám stále oznamuje, že termín je reálny. Finančné uzatvorenie je problémom koncesionára, nie vlády ani ministerstva, ktoré je zodpovedné za PPP projekty,“ povedal ďalej Vážny.

V súťažných podkladoch aj tendri pre prvý balík PPP boli podľa ministra dopravy nastavené pravidlá tak, že ak budú problémy na finančných trhoch, bude optimalizovaná cena. „Došlo k určitému zvýšeniu ročnej platby za dostupnosť. Možnosti bánk a kurzy na bankovom trhu boli vyššie ako v čase podania ponuky. Zároveň je tam systém refinancovania. Keď sa trhy ustália, pristúpime k refinancovaniu a dostaneme sa na úroveň ponúkanej ceny,“ dodal Vážny s tým, že deľba pri refinancovaní bude 90 % v prospech štátu a zvyšných 10 % v prospech koncesionára. Finančné trhy by sa podľa neho mohli ustáliť po dvoch až troch rokoch.

debata chyba
Flowers