Tatravagónka chce chrliť vozne pre ruské železnice

Tri dohody, ktoré v stredu podpíšu najvyšší slovenskí a ruskí štátnici, budú pre Tatravagónku Poprad znamenať povinnosť investovať 100 miliónov eur. Mali by však vytvoriť biznis s výhľadom na tržby v miliardách eur v priebehu piatich a viac rokov.

07.04.2010 08:26
debata

Podľa vyjadrenia Tatravagónky pre denník Pravda prvá dohoda znamená založenie spoločného podniku s Ruskými železnicami na vymýšľanie, konštruovanie a najmä schvaľovanie nových vozňov pre ruské trate, teda na široký rozchod. Malo by sa tak stať do konca tohto roka.

Druhá dohoda by mala odštartovať odbyt dvetisíc krytých nákladných vagónov pre štátne ruské železnice. „Kontrakty sú dlhodobé a v prípade ruského trhu sme len na začiatku dlhej cesty,“ odpovedala hovorkyňa spoločnosti Zuzana Janečková na otázku, v akom čase budú slovenské fabriky cítiť výsledky dohôd. Druhý spoločný podnik s ruskými železnicami by mal vyrábať kryté nákladné vagóny s posuvnými stenami na prepravu kusového tovaru pre potreby Pervoj Gruzovoj Kompanii. „Ide zatiaľ o dvetisíc vagónov,“ spresnila Janečková.

Tretia zmluva zasa ráta s tým, že trebišovský dcérsky závod Tatravagónky bude spolupracovať s dvoma ruskými závodmi firmy TMH Vagonstrojenie na výrobe plošinových vagónov. „Veľmi cenné je získanie certifikátu, ktorý je otváracou bránou pre spustenie výroby dohodnutej už v minulosti,“ doplnila Janečková. Certifikát umožní už tento rok začať s výrobou 300 vagónov. ,,Počet vagónov by mal byť postupne navŕšený o minimálne sto vagónov," doplnila Janečková.

Tatravagónka vykázala za minulý rok zisk, ale jej produkcia počas krízy medziročne klesla. Na jeseň v roku 2006 prevzala popradskú Tatravagónku spoločnosť Optifin Invest. V jej pozadí sú podnikatelia Alexej Beljajev, Michal Lazar a Daniel Minarovič. Následne podnik kúpil Vagónku Trebišov a pred pár týždňami aj polovicu v spoločnosti Gniewczyna, Poľská republika.

debata chyba