Fico chce rýchle spresnenie mýta

Premiér Robert Fico žiada čo najskôr spresniť úseky, na ktorých sa platí mýto, aby dopravcovia nemuseli platiť za celý úsek, keď ho neprejdú.

08.01.2010 16:46 , aktualizované: 19:27
Mýto, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

Predseda vlády SR Robert Fico žiada o urýchlené kroky v rámci problematiky mýtneho systému. Chce 850 mýtom spoplatnených úsekov upraviť tak, aby zohľadnili výjazdy z týchto úsekov s cieľom minimalizovať prípady, keď sa účtuje celý spoplatnený úsek, hoci v skutočnosti prepravca využil iba jeho časť.

Túto žiadosť predložil v piatok na stretnutí s predstaviteľmi spoločnosti SkyToll, Národnej diaľničnej spoločnosti a ministrom dopravy SR Ľubomírom Vážnym. O problematike majú rokovať predstavitelia diaľničnej spoločnosti a SkyToll so spoločnosťou ČESMAD, ako aj ďalšími prepravcami, ktorí majú výhrady k zavedeniu elektronického mýta, informovala premiérova hovorkyňa Silvia Glendová.

Protestujúci autodopravcovia však zatiaľ premiérovi nepotvrdili stretnutie v pondelok 11. januára o 10:00, dodala Glendová.

Štát urobí zmeny v mýte, zmenší úseky, zníži pokuty

Ministerstvo dopravy pripraví zmeny v systéme elektronického mýta, na ktorých sa v piatok dohodlo so Združením cestných dopravcov Česmad Slovakia. Niektoré spoplatnené úseky sa rozdelia na menšie časti, zníži sa tiež výška pokuty za nesprávne nastavenie palubnej jednotky.

Čakanie kamionistov na mýtnu registráciu na hraniciach by malo skrátiť dočasné zavedenie potvrdení o úhrade mýta pre vodičov, ktorí cez Slovensko len prechádzajú, takzvaný ticketing.

„Zatiaľ to vyzerá tak, že by malo pribudnúť nejakých sto úsekov nových,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) po stretnutí so zástupcami združenia Česmad. Spoplatnené cesty sa rozdelia na menšie časti pri rôznych výjazdoch, napríklad na smetiská, či kameňolomy, ktoré nie sú zachytené v cestnej databanke, dodal. Práve z tejto evidencie vychádza súčasné rozdelenie spoplatnených úsekov, ktoré kritizovali viacerí dopravcovia. Cestnú sieť, za ktorú sa platí mýto, tvorí zhruba 850 úsekov. Nové členenie by malo platiť od polovice marca.

Systém elektronického mýta funguje od 1. januára. Poplatky za jazdu po diaľniciach a ďalších vybraných cestách musia platiť vozidlá nad 3,5 tony aj autobusy. Mnohí autodopravcovia sa postavili proti mýtu, ktoré im vraj zvyšuje náklady. Na protest proti systému, ktorý považujú za nedostatočne pripravený, niektorí zablokovali viaceré cestné ťahy v Bratislave. V pondelok by menší dopravcovia mali rokovať s premiérom Robertom Ficom (Smer-SD), musia však dovtedy ukončiť protesty.

Štart mýta sprevádzajú tiež kolóny kamiónov na viacerých vstupoch na Slovensko. Najviac času strávili čakaním na registráciu a povinné vybavenie palubnou (OBU) jednotkou šoféri na slovensko-českých hraniciach. Kolóny by malo skrátiť dočasné zavedenie takzvaného ticketingu pre kamionistov, ktorí len prechádzajú Slovenskom. „Nebudú musieť byť vybavení OBU jednotkou a nebudú sa musieť registrovať,“ priblížil minister.

„Dohodli sme sa, že ministerstvo urobí všetky ďalšie legislatívne kroky, (…) aby v priebehu budúceho týždňa, možno vo štvrtok, piatok bol ticket systém spustený do prevádzky,“ poznamenal prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa Vážneho sa zatiaľ uvažuje o deviatich tranzitných trasách, na ktorých by vodičom stačil lístok s potvrdením o zaplatení mýtneho. „Ak sa vozidlo odkloní od toho tranzitu a bude bez OBU jednotky, bude pokutované,“ doplnil minister. Takýto spôsob úhrady za mýto by mal platiť do konca februára.

Generálny riaditeľ prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll, Matej Okáli tvrdil, že ticketing sa môže technicky spustiť okamžite. „Je to riešenie, ktoré by naozaj mohlo pomôcť,“ myslí si. Očakáva, že nápor dopravcov na hraniciach sa pre mýto v nasledujúcich týždňoch zvýši.

Dopravcovia presadili u ministra aj zníženie pokút za nesprávne nastavenie palubnej jednotky, ktorá sníma pohyb vozidla po spoplatnených úsekoch ciest, pravdepodobne na 120 eur. Mýtna polícia môže v súčasnosti uložiť za takýto priestupok na mieste sankciu len vo výške 1655 eur, v správnom konaní môže stúpnuť o ďalšiu tisícku. Za chýbajúcu palubnú jednotku v aute zostane vyššia sadzba.

debata chyba