Kamióny blokujú Bratislavu

Niekoľko desiatok kamiónov vo štvrtok zablokovalo jednu z kľúčových ciest na východe Bratislavy.

07.01.2010 08:38 , aktualizované: 16:54
Kamióny blokujú Rožňavskú Foto:
Rad kamiónov na Rožňavskej ulici.
debata

Rožňavskú ulicu zatarasili v smere do centra, polícia musela autá vchádzajúce do hlavného mesta presmerovať inou trasou (ďalšie informácie v článku Rožňavská stojí, kamióny čakajú. Na ďalších, na riešenie). Blokáda je zrejme súčasťou protestov dopravcov proti novému systému elektronického mýta. Zástupca Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček to však priamo nepotvrdil a viac informácií chce únia poskytnúť neskôr.

Diskutujte: Súhlasíte s blokovaním ciest dopravcami kvôli mýtu?

„My sme sa už vyjadrili, že v niektorých regiónoch zúfalí autodopravcovia nemajú záujem čakať na ďalšie kroky ministerstva,“ povedal zástupca UNAS Jaroslav Polaček. Odmietol potvrdiť, či únia autodopravcov, ktorá tento týždeň organizovala petíciu proti mýtu na benzínových pumpách, stojí aj za protestom.

„Situácia je v tejto chvíli nezvládnuteľná, do Bratislavy smerujú vodiči z celého Slovenska,“ povedal Polaček. Štvrtkový protest podľa neho vznikol spontánne.

Približne dve desiatky kamiónov zostali predpoludním stáť aj na benzínovej pumpe na diaľnici D2 neďaleko Lamača na príjazde do Bratislavy z Česka. Plánovali sa pripojiť k protestujúcim, policajti ich nepustili ďalej.

„Takéto opatrenie sme prijali kvôli tomu, že na opačnom konci hlavného mesta nám vodiči kamiónov zablokovali Rožňavskú ulicu,“ poznamenal hovorca bratislavského krajského riaditeľstva polície František Peczár. Neskôr podľa neho polícia postupne vozidlá púšťala v časových intervaloch.

Žilinská SOPK: Mýto je novým zdanením

Zavedený systém mýta je podľa žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) novým zdanením podnikateľov. Mýtny systém môže zvýšiť prepravné náklady až 31-násobne, uviedol riaditeľ pobočky Ján Mišura,. Konkrétny žilinský dopravca, ktorý denne jazdí medzi Trenčínom a Prešovom, zaplatí namiesto vlaňajších 930 eur za diaľničnú známku až 29 200 eur. Komora preto žiada, aby sa mýto platilo len za reálne prejazdené kilometre a aby sa zo spoplatnenia vylúčili cesty I. triedy na úsekoch, kde nie je paralelne využiteľná diaľnica alebo rýchlostná cesta.

Komora tiež vyčíta ministerstvu dopravy, že neupozornilo spoločnosť SkyToll, že od roku 2008 je najväčšia intenzita dopravy do Česka a Poľska cez Čadcu a Svrčinovec. Práve tam sa od spustenia mýta tvoria niekoľkokilometrové kolóny kamiónov. Súčasný systém mýta hodnotí predseda predstavenstva žilinskej regionálnej komory SOPK Dušan Haluška ako geoekonomicky nespravodlivý. Najviac totiž poškodí podnikateľov a investorov na severe Slovenska, kde stále chýba adekvátna dopravná infraštruktúra. Rovnako ako za diaľnice musia dopravcovia platiť mýtne aj za cesty I. triedy.

Opozičná SDKÚ: Ficova vláda vie len kradnúť

Mýtny tender považuje podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš za prvý veľký projket výlučne Ficovej vlády, pretože schengen a euro podľa neho rozbehla ešte predošlá vláda. Tvrdí, že situáciu s mýtom vláda nezvládla a dokazuje tak, že vie len kradnúť. Podľa Mikloša Slovensko na mýte stratilo už 150 miliónov eur, lebo mýto rok mešká. Ďalšie škody podľa neho vznikli tým, že štát vybrala najdrahšiu mýtnu ponuku. Žiada zároveň, aby sa minister dopravy Ľubomír Vážny vrátil z dovolenky a začal situáciu riešiť. Podporil niektoré požiadavky dopravcov, napríklad platbu za skutočné prejdené úseky alebo označenie spoplatnených ci­est.

Vodiči vraj chceli len prejsť Bratislavou

Vodiči nákladných áut, ktorí ráno dorazili do Bratislavy a skomplikovali dopravu v hlavnom meste, chceli urobiť „spanilú jazdu Bratislavou“. Uviedol to Jozef Minárik, ktorý bol jedným z koordinátorov informačno-petičnej akcie Únie autodopravcov Slovenska. Štvrtkovú akciu zorganizovali autodopravcovia telefonicky, informáciu o príprave pomalej jazdy si odovzdávali jeden druhému. Jazdu ukončili policajti, ktorí kolónu pomaly sa presúvajúcich kamiónov zastavili na križovatke Tomášikova – Rožňavská.

„Teraz sa tu dohadujeme, aký bude ďalší postup, polícia nám asi bude robiť sprievod,“ povedal Minárik. Podľa jeho vyjadrenia by chceli vodiči prísť na kraj Bratislavy a na nejakom odstavnom parkovisku urobiť míting. „Chceli by sme ukázať, že nás je viac, v jednote je sila,“ povedal Minárik. Podľa vodičov je nový systém mýta na Slovensku drahý a likvidačný. „Sme ochotní platiť za diaľnice, ale nie cesty I. triedy,“ povedal Minárik.

V kolóne uviazli vozidlá MHD i osobné autá

V kolóne na Rožňavskej uviazli aj osobné autá a trolejbusy metskej hromadnej dopravy. „Boli tam vyslané hliadky, ktoré odkláňajú dopravu na Vajnorskú,“ potvrdil hovorca bratislavského krajského riaditeľstva polície František Peczár. Blokáda sa podľa neho začala približne o 7:00 ráno.

Pokračujú problémy na hraničnom priechode s Českom Mosty u Jablunkova/Svrči­novec. V stredu popoludní tam bola v kolóne asi stovka kamiónov. Ich počet sa však v noci zo stredy na štvrtok zdvojnásobil. Vodiči čakajú, kým si vybavia mýtnu palubnú jednotku, bez ktorej nemôže po časti slovenských ciest jazdiť.

Elektronický výber mýta pre vozidlá nad 3,5 tony zaviedlo Slovensko od 1. januára. Registrácia do systému však niekoľkokrát skolabovala a najmä zahraniční vodiči kamiónov uviazli na hraniciach v niekoľkokilo­metrových zápchach, keď čakali na palubné jednotky.

Dopravcovia z UNAS v utorok varovali, že možno pristúpia k blokáde diaľnic. Novému mýtu vyčítajú nepripravenosť, žiadajú zníženie spotrebných daní z pohonných hmôt a dane z motorových vozidiel, pozastavenie prevádzky mýta, ako aj označenie spoplatnených úsekov ciest dopravnými značkami.

debata chyba