Prímestské autobusy budú mať zľavu na mýto

Autobusoví dopravcovia budú od začiatku roku 2010 platiť v prímestskej verejnej preprave zhruba o polovicu nižšie mýto. Vyplýva to z nariadenia vlády.

16.12.2009 13:33
Autobus, autobusová stanica Foto:
Autobus, autobusová stanica
debata

Zľavy za používanie spoplatnených komunikácií majú v tomto prípade predstavovať 40 %, 46 % a 67,6 % v závislosti od emisnej triedy, čiže veku autobusov. Vyplýva to zo schváleného návrhu nového nariadenia vlády o výške sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Návrh nariadenia predložil na zasadnutie vlády minister dopravy Ľubomír Vážny.

Ministerstvo dopravy chce tak znížiť dopady platenia mýta na očakávané zvýšenie ceny prímestskej autobusovej dopravy. Náklady na ňu sa mali od budúceho roku zvýšiť kvôli mýtu pôvodne o 9,6 %, po znížení sadzieb by sa mal rast nákladov zmierniť na 4,5 %. Nariadenie vlády má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2010, kedy začne fungovať elektronický výber mýta na spoplatnených

2 032 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.

Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton budú na diaľniciach a rýchlocestách platiť mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy budú platiť za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov.

Nákladné vozidlá budú na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platiť 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy zaplatia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.

„Úprava sadzieb bola uskutočnená tak, aby sa zvýhodnili ekologické vozidlá. Uvedeným sa vytvorí dostatočný tlak na dopravcov a objednávateľov výkonov vo verejnom záujme, aby sa doprava vykonávala ekologickými vozidlami,“ zdôvodnilo ministerstvo dopravy. Sadzby závisia od emisných limitov autobusov a použitej dopravnej cesty. Nariadenie nebude mať podľa rezortu dopravy dopad na rozpočty samosprávnych krajov, ktoré financujú prímestskú autobusovú dopravu. Znížením sadzieb majú kraje, tvrdí ministerstvo dopravy, dostatočný priestor na optimalizáciu cestovných poriadkov, harmonizáciu s regionálnymi železnicami a prehodnotenie ekonomicky oprávnených nákladov.

Automobily kategórie M1, ani keď majú hmotnosť nad 3,5 tony, napríklad obytné prívesy, v súčasnosti nepodliehajú spoplatneniu. Jazdná súprava tvorená vozidlom kategórie M1 a prípojným vozidlom spoplatneniu rovnako nepodlieha. Tieto vozidlá nie sú ani nákladnými vozidlami ani autobusmi a nemajú stanovenú sadzbu mýta.

debata chyba