Mýto zdraží diaľkové autobusy i prepravu tovaru

Elektronické mýto, ktoré sa začne na slovenských cestách vyberať od januára, zdraží cestovné na viacerých diaľkových autobusových linkách. O prípadnom zvyšovaní cien lístkov v prímestských spojoch sa zatiaľ nerozhodlo, výšku poplatkov za prepravu osôb na kratšie vzdialenosti regulujú samosprávne kraje.

16.12.2009 10:43 , aktualizované: 14:30
Mýto - logo Foto:
Mýto - logo
debata

Mýtne poplatky zdražia aj prepravu tovarov po cestách, môžu sa premietnuť aj do zvýšenia konečných cien v obchodoch.

Mýto začnú platiť za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a ďalších komunikáciách od januára všetky vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony vrátane autobusov. Autobusy budú pritom hradiť približne o polovicu nižšie poplatky. V stredu o tom rozhodla vláda. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho budú autobusy platiť oproti pôvodnému návrhu nariadenia o 40 až 65 percent nižšie mýto, v závislosti od emisnej triedy vozidla.

„Je to pre nás náklad, ktorý musíme v diaľkovej aj v medzištátnej doprave v plnej miere preniesť na cestujúcich,“ povedala hovorkyňa autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Predpokladá, že ceny tohto druhu prepravy by mali vzrásť v priemere o desať percent. So zdražením cestovného o viac ako päť percent na spoje s trasou dlhšou ako 100 kilometrov počíta aj SAD Prievidza. Spoločnosť sa chystá tiež skresať zľavy z cestovného pre študentov či dôchodcov.

Mýto zvýši náklady prepravcov, niektorí z nich možno budú nútení zrušiť stratové linky. „S každým zvýšením cestovného alebo znížením zliav klesá počet prepravených osôb. Niektoré diaľkové linky pravdepodobne zrušíme,“ tvrdil dopravný riaditeľ SAD Prievidza Pavel Pařízek. Na náklady autobusových spoločností podľa neho tlačia tiež vysoké poplatky, ktoré musia hradiť autobusovým staniciam.

Prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Peter Halabrín očakáva, že prepravné spoločnosti premietnu mýtne poplatky do svojich služieb. „Zvýšia sa ceny za prepravu, čo sa dotkne každého jedného výrobku v obchode,“ poznamenal Halabrín. O koľko by mohli stúpnuť ceny kamiónovej prepravy pre mýto však neodhadol.

Podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu dopravcovia nemajú v čase hospodárskej krízy veľký priestor na zdražovanie prepravy. „Bude to pre nich dodatočná finančná záťaž, ktorá bude zhoršovať ich individuálne výsledky,“ myslí si Prega. Pripustil, že mýto môže zvýšiť spotrebiteľské ceny, avšak len nepatrne.

Nejasné zatiaľ zostávajú ceny autobusových lístkov v prímestskej doprave. Prepravu osôb na kratšie trasy si totiž objednávajú vyššie územné celky. Župy môžu kompenzovať vyššie náklady autobusových spoločností z vlastných rozpočtov, alebo povoliť zdraženie cestovného. Podľa informácií ČTK sa zatiaľ o nastavení cien v prímestskej autobusovej preprave po zavedení mýta nerozhodlo.

debata chyba