Šéf PSA: Ideme ešte naplno, o rok to bude ťažké

Šéf trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Jean Mouro (40) po vyše dvoch rokoch odchádza zo Slovenska na iné miesto vo francúzskom koncerne. Za úspech považuje, že napriek kríze sa podarilo udržať vo fabrike prácu pre 3-tisíc zamestnancov. Mouro pripúšťa, že jeho nástupca to bude mať pri vyhýbaní sa prepúšťaniu omnoho ťažie.

14.10.2009 05:00
Jean Mouro Foto:
Závod v Trnave profitoval zo šrotovného v Európe, keďže väčšinu áut vyvážame, tvrdí Jean Mouro.
debata

Podarí sa PSA neprepúšťať na Slovensku aj budúci rok?

Je náročné byť v tejto otázke optimistický. V tejto chvíli môžeme vylúčiť väčšie prepúšťanie, ale nie menšie pohyby. Aj tento rok bolo mojím osobným cieľom neprepustiť žiadneho zamestnanca. Vo februári sme však boli nútení oznámiť zámer znížiť počet zamestanancov o 190 do konca roka. Na rozdiel od iných sme zvolili transparentnú cestu. Napokon o prácu prišlo iba 39 ľudí a len 12 odišlo bez toho, aby malo náhradnú prácu.

O prácu prišlo takmer 6-tisíc ľudí v dodávateľských firmách. Prečo?

Menší dodávatelia viac pociťujú dôsledky krízy. Na začiatku tohto roka sa každý podnik snažil, aby mal dostatok hotovosti. Ak chce mať spoločnosť pri menších príjmoch na výplaty, musí obmedziť zásoby. To sa stalo u nás aj u dodávateľov. Stojí nás veľa času, energie a peňazí, aby sme pomohli dodávateľom, aby v čase krízy fungovali plynule ďalej. Na pracovné miesta u dodávateľov však priamy dosah nemáme.

Ako riešite, keď pre ľudí dočasne nemáte prácu?

V závode sme nečakali na zákonné zavedenie flexikonta. Už v júli 2008, dávno pred krízou, sme vytvorili určitú obdobu flexikonta – zamestnanec dostával plnú mzdu aj pri nižšej výrobe. Neskôr, keď je práce viac, si to odpracuje cez nadčasy. Na konci roka 2008 boli kontá zamestnancov v mínuse – ľudia mali nadrobené. V marci sa situácia začala obracať, začali sme naplno vyrábať nový model Citroën C3 Picasso. Od júna bola popoludňajšia zmena predĺžená o hodinu a už od januára pribudli v priemere dve pracovné soboty v mesiaci. Kontá pracovníkov majú teraz preto plusovú hodnotu, čo môžeme v čase krízy opäť využiť.

Šrotovné sa v Európe končí. Spôsobí to trnavskej fabrike problémy?

Závod v Trnave profitoval so šrotovného v Európe, keďže väčšinu áut vyvážame. Väčšina zo šrotovných a ekologických bonusov sa bude končiť v roku 2010. Očakávame však, že celý automobilový trh poklesne už tento rok asi o desať percent. Pre rok 2010 predpokladáme ďalší pád. Jeho veľkosť určí to, ako štáty obmedzia šrotovné a podporné opatrenia. Pre PSA sú vhodné najmä ekologické bonusy v Nemecku, Taliansku, vo Francúzsku či vo Veľkej Británii. Dávajú prácu aj trnavskej fabrike.

Do akej miery pokles budúci rok pocíti závod PSA Slovakia v Trnave?

Znížený záujem o vozidlá môžeme očakávať najmä v prvom polroku 2010, čo pocíti aj trnavská fabrika. Následne v druhej polovici roka sa trh opäť zrejme rozbehne. Budúcoročná produkcia PSA Trnava sa nebude veľmi líšiť od tohtoročnej.

Podarí sa v Trnave tento rok vyrobiť rekordných 200-tisíc áut?

Napriek kríze predpokladáme, že vyrobíme takmer 200-tisíc áut, čo je približne o 15-tisíc áut viac ako vlani. Budeme zrejme jedinou automobilkou na Slovensku, ktorá tento rok oproti vlaňajšku zvýši produkciu.

Čím to je, že na rozdiel od bratislavského Volkswagenu a žilinskej Kie rastiete?

Vyrábame kvalitné autá s nízkymi emisiami a vieme sa prispôsobiť trhu. Produkujeme dva modely, o obidva je záujem aj v čase krízy.

Od štartu fabriky do roku 2008 ste vyrábali len Peugeot 207. Ako ste spokojný s predajom nového modelu Citroën C3 Picasso?

Predáva sa o sedem až osem percent viac, ako sme predpokladali. Trh uvítal model s nízkymi emisiami a dobrou spotrebou a zároveň veľkým priestorom vnútri vozidla. Aktuálne vyrábame viac vozidiel Citroën C3 Picasso ako modelov Peugeot 207, ale za celý rok bude pomer možno polovica na polovicu.

Aká je šanca na ďalšie nové modely pre závod?

Nedávna návšteva šéfa celého koncernu PSA na Slovensku naznačila nové možnosti. Trnava má výhodu dobrej polohy a v rámci koncernu má pri výrobe najnižšiu chybovosť. Plán na nový model si však vyžaduje troj- až päťročnú prípravu. Som však presvedčený, že Trnava v nasledujúcich rokoch dostane šancu vyrábať ďalšie nové modely áut.

Je budúcnosť automobiliek v hybridnom kombinovanom elektrickom a benzínovom či naftovom pohone, alebo čisto elektrickom?

Každý zákazník má svoje predstavy, ktoré chceme naplniť. Väčšina zákazníkov chce autá s nízkou spotrebou a nízkymi produkciami oxidu uhličitého. Pri modeloch Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso sme v tomto smere vo veľmi dobrej pozícii. Automobilka PSA plánuje spolu s Mitsubishi v roku 2010 vyrábať jeden plne elektrický model peugeot a jeden citroën. V roku 2011 privedie PSA svetovú novinku auta na kombinovaný elektrický a naftový pohon. Zatiaľ nie je v pláne vyrábať tieto autá v Trnave, pretože pôjde skôr o vozidlá strednej kategórie. V súčasnosti existuje štúdia malého modelu na hybridný pohon. Myslím si, že takéto vozidlo by sa v budúcnosti mohlo vyrábať v Trnave.

Kritici rozvoja automobiliek hovoria, že krajina by nemala byť natoľko závislá od jedného priemyslu…

Slovensko má predsa aj iné druhy priemyslu. A automobilky priniesli na Slovensko určitú mieru rastu ekonomiky aj v časoch krízy. Je pravda, že Slovensko je silno závislé od podnikov ako PSA, Volkswagen, Kia či elektrotechnických fabrík Samsung a Sony. Veľké koncerny sú však dostatočne silné a vedia, že na Slovensku môžu využiť polohu krajiny a dobré napojenie na dodávateľov.

Prečo po vyše dvoch rokoch odchádzate zo Slovenska a na aké miesto?

Dostal som ponuku v koncerne na pozíciu, ktorá pre mňa znamená novú výzvu. Skúsenosť na Slovensku bola mojou prvou mimo Francúzska. V porovnaní s Francúzskom nevidím veľké rozdiely. Možno len dva. Slovenčina je pre Francúza ťažký jazyk a rovnako to platí o slovenskej kuchyni. Ale kvalita vašich vín sa rýchlo zlepšuje. (Úsmev, poznámka redakcie).

Hlasuj za tento článok na -->

Jean Mouro (40)
pôsobil ako generálny riaditeľ PSA – Peugeot Citroën Slovakia v Trnave od začiatku októbra 2007 (38). Zamestnancom skupiny PSA sa stal pred trinástimi rokmi, po skončení štúdií prírodných vied a získaní doktorátu v odbore mechanika. Začiatkom roka 2006 viedol lakovňu závodu Aulnay pri Paríži. Od novembra ho vo funkcii vystrieda Luciano Biondo, ktorý riadil dva roky prevádzku montáže v najväčšom francúzskom závode PSA v Mulhouse.

debata chyba