Prokopovič: Je chybou uprednostniť PPP projekty pred eurofondami

Uprednostnenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pred využívaním eurofondov označil poslanec SDKÚ-DS Pavol Prokopovič za hlavnú chybu stratégie vlády pri financovaní výstavby diaľnic.

04.06.2009 14:08
Pavol Prokopovič Foto:
Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
debata

PPP projekty mali byť len doplnkom, uviedol. Tvrdenie ministerstva dopravy o tom, že ak sa nepodarí realizovať PPP projekty, budú sa diaľnice financovať z eurofondov, je podľa Prokopoviča totálne nezmyselné, nepravdivé a nerealizovateľné.

„Považujem to za politickú zástierku toho, že vláda, ministerstvo dopravy a hlavne vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. nie je schopné, kompetentné a ani nemá odborný potenciál na to, aby mohli takéto dôležité úlohy riešiť,“ informoval exminister dopravy. Podľa neho fondy Európskej únie sa čerpajú dlhodobým spôsobom, od začiatku prípravy projektu až po jeho finálne ukončenie s účasťou zástupcov EÚ v tendrových komisiách.

„PPP projekty za predpokladu jasných vzťahov a prepočtov dopadov na občanov môžu byť vhodným doplnkom výstavby diaľnic. Popri tom, že vláda bude pokračovať vo výstavbe diaľnic zo štátneho rozpočtu, mala by však čerpať najmä eurofondy. To sú peniaze, ktoré nemusí vracať,“ povedal poslanec SDKÚ-DS Ivan Štefanec. Kritizoval, že vláda dáva na diaľnice zo štátneho rozpočtu menej ako predchádzajúca a ťažisko presunula na PPP projekty. Posledný vývoj podľa neho ukazuje, že vláda ho evidentne nezvláda a sama teraz spochybňuje PPP projekty minimálne tým, že NDS už vyhlásila predbežné oznámenie na súťaže pre úseky na rýchlostnej ceste R1. A to napriek tomu, že už je uzatvorená koncesná zmluva na ich výstavbu. Keby vláda podľa neho neplytvala verejnými peniazmi, z predražených tendrov, dalo by sa dokončiť 320 kilometrov diaľnic.

„Vláda najprv znížila objem zdrojov určených na výstavbu diaľnic oproti plánu predchádzajúcej vlády. Sme svedkami kurióznej situácie, keď zo slabého čerpania eurofondov sa vzájomne obviňujú ministerstvo dopravy a NDS,“ poznamenal Prokopovič. Stav pri čerpaní eurofondov označil za alarmujúci, čo súvisí aj s nedostatočným plánovaním prípravy stavieb financovaných z fondov EÚ. Opozičný poslanec vidí problém v tom, že čerpanie eurofondov je podmienené transparentným priebehom a kontrolou EÚ počas celého priebehu výstavby, čo sa „vláde a hlavne jej mecenášom, ktorí sú priamo do toho zaangažovaní, nepáči“. Prokopovič tvrdí, že preto eurofondy neboli prioritou. V prípade PPP projektov mala byť podľa neho prioritou výstavba chýbajúcich úsekov diaľnice D1 a nie rýchlostnej cesty R1. Rýchlostná cesta rieši len prepojenie Bratislavy s Banskou Bystricou. Prokopovič predpokladá, že možno preto, že odtiaľ je minister dopravy Ľubomír Vážny.

PPP projekty sa mali podľa Prokopoviča už dávno realizovať a finančná kríza by neovplyvnila ich prípravu. Nečinnosť terajšej vlády v prvom roku činnosti v oblasti diaľnic, keď boli projekty spochybňované, tvrdí exminister dopravy, výrazne zapríčinila ich neúspešnosť. Za ďalší dôvod problémov označil to, že NDS bezdôvodne jednostranne zrušila zmluvu o poradenstve pre PPP projekty s firmou Mott MacDonald a nahradila ju malou právnickou firmou, ktorá má odborné riadenie pre projekty zabezpečovať cez subdodávky. Problémy okolo PPP projektov podľa Prokopoviča spôsobila tiež nefunkčnosť Slovenského pozemkového fondu, ako aj to, že NDS zrušila zmluvy o geologickom prieskume, ktorý bol pripravený už pred troma rokmi. Nové zmluvy o geologickom prieskume bez tendrov priamym zadaním NDS podpísala až v decembri 2007 s podstatne vyššími nákladmi, dodal Prokopovič. Navyše, stále nie sú vydané viaceré stavebné povolenia, lebo nie je pripravená ani príslušná dokumentácia.

debata chyba