Šéf trnavskej automobilky Jean Mouro v stredu na konferencii AutoSlovakia 09 oznámil, že závod tento rok napriek kríze nebude prepúšťať ani znižovať výrobu.
Tohtoročná produkcia automobilky PSA sa má, naopak, priblížiť k 200–tisícom vozidiel. Vlani sa v Trnave vyrobilo viac ako 186–tisíc áut, čo bol nárast oproti roku 2007 o päť percent. Hlavným ťahúňom bol Peugeot 207. Týchto modelov sa vyrobí v Trnave tento rok menej ako vlani, všetko však má dobehnúť koncernová novinka Citroën C3 Picasso, ktorý už smeruje na trhy západnej Európy a na Slovensku sa začne predávať koncom marca.
"Sú tri dôvody, prečo trnavská fabrika napreduje počas hospodárskej krízy. Produkuje autá menšej kategórie B, získava z postavenia skupiny PSA a zvyšuje kvalitu výroby,“ zhrnul Mouro. Automobilka tento rok podľa neho pokračuje s viac ako 3–tisíc zamestnancami v dvoch pracovných zmenách.
Podstatne horší rok čaká bratislavský Volkswagen, ktorý zatiaľ vyrába autá väčšej kategórie – Audi Q7, Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne a Škoda Octavia. Vlani odišlo z fabriky podľa dostupných informácií menej ako 200–tisíc áut a tento rok sa hovorí o poklese produkcie pod 130–tisíc.
Závod naďalej zamestnáva asi 7 500 ľudí, ale na rozdiel od minulého roka už preň nepracuje asi tisíc externých pracovníkov. Zamestnanci zatiaľ pracujú na plné tri zmeny, aj keď v uplynulých dňoch dostali neplánované voľno.
Automobilka napriek kríze vidí možnosť, ako napredovať cez výrobu menšieho vozidla Volkswagen Up!, o ktorý sa však uchádzajú aj iné závody koncernu.
"Myslíme si, že máme dobré šance, aby sme v Bratislave dostali možnosť vyrábať nový model a zvýšiť tak produkciu,“ povedal člen predstavenstva Volkswagenu Slovakia Bohdan Wojnar. Vedenie koncernu by o tom malo rozhodnúť v najbližších týždňoch.
Zmeny ohlásila aj žilinská Kia. "V roku 2010 začneme vyrábať nový športovo–úžitkový model,“ oznámil v stredu viceprezident Kia Motors Slovakia pre administratívu Young–Taek Huh. Ku Kii cee‘d a Kii Sportage tak pribudne tretie auto. Kia zamestnáva v závode v Žiline asi 2 700 ľudí, ktorí pracujú na jednu 6–hodinovú zmenu.
Po minuloročnom náraste produkcie o 38 percent očakáva Kia tento rok pokles výroby áut asi o šestinu na 170–tisíc.
"Je dôležité, že spoločnosť je schopná byť vo výrobe flexibilná podľa požiadaviek trhu,“ povedal Young–Taek Huh. Predvlani odišlo zo závodu viac naftových áut a vlani zase benzínových.
Automobilky doteraz ťahali slovenskú ekonomiku. Vláda počíta s pádom. "Tento rok predpokladáme pokles produkcie áut asi o desať až pätnásť percent. Zlepšenie očakávame v roku 2010,“ vyhlásil Milan Klempai z oddelenia priemyselnej politiky ministerstva hospodárstva.