Diaľnice sa vodičom otvárajú pomaly

Šoféri tento rok dostanú do výbavy len necelých 23 kilometrov nových diaľnic alebo rýchlostných ciest. Ide o tri nové cesty najvyššej kvality. A jednu cestu pre šoférov – diaľnicu pod Tatrami – dokončí štát na siedmich kilometroch na štvorpruh. Rok 2008 bude patriť k najskromnejším z pohľadu rozširovania cestnej siete na Slovensku. Koncom tohto roka by tak mala prekročiť hranicu 500 kilometrov.

14.07.2008 11:25
Diaľnica Foto:
Vodiči budú môcť križovať Slovensko vyššou rýchlosťou len na 23 kilometroch nových ciest. Do konca roka by sa však malo začať stavať ďalších vyše 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.
debata

"Tento rok sa snažíme najmä pripraviť nové úseky, ale veríme že naplníme cieľ – začať stavať vyše 30 kilometrov nových stavieb mimo PPP projekty,“ uviedol Igor Choma, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenec vlády pre stavanie diaľnic.

Najväčším prínosom pre vodičov má byť tento rok otvorenie takmer 18 kilometrov dlhej podtatranskej diaľnice z Mengusoviec do Jánoviec. Pred časom však diaľničná spoločnosť informovala, že to bude o nejaký mesiac neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. Ďalších 3,3 kilometra pri Fige na juhu Slovenska na spojnici Zvolena s Košicami rozšíri sieť rýchlostných ciest. Rovnako chce diaľničná spoločnosť dokončiť vyše 7,7 kilometra neúplných diaľnic pri Važci, ktoré boli spustené v minulosti len v dvoch pruhoch. "Ide o rozšírenie stavieb, ktoré už slúžia vodičom, ale treba ich dokončiť na plné štyri pruhy,“ zdôraznil hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Nedávno sa strihala páska na dokončení necelých dvoch kilometrov diaľnice pred Žilinou.

Rozbehnúť by sa mala výstavba 34,5 kilometra nových diaľnic. Medzi najdôležitejšie stavby patrí najmä rozbeh stavby na južnom ťahu rýchlostnej cesty pri Žiari nad Hronom a diaľnice pri Považskej Bystrici. "Prvá časť diaľnice medzi Sverepcom a Vrtižerom by sa mala rozbehnúť v júli. Je to posledný chýbajúci úsek na diaľničnom spojení Bratislava – Žilina,“ doplnil Jánošík.

Minulý rok pritom patril k tým štedrejším pre motoristov. Jazdiť začali po necelých 43 kilometroch nových diaľnic a rýchlostných ciest. Tretina z nich boli ešte neúplné diaľnice len v dvoch pruhoch.

Tento rok však chce vláda uzatvoriť dohody o postavení 157 kilometrov diaľnic so súkromnými partnermi cez verejno–súkromné partnerstvá známe pod názvom PPP projekty. Ide o najväčší obchod, aký kedy štát uzatváral so súkromníkmi. Ministerstvo dopravy z úsekov, ktoré chce takto postaviť, vytvorilo tri balíky, ktoré núka súkromným firmám z celého sveta.

Najďalej je vyjednávanie pri prvom balíku – ide o 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Dve konzorciá zastrešujúce osem firiem už dali návrhy technických riešení. O cene s nimi vyjednáva minister dopravy a nový poradca – firma CMS Cameron McKenna. O štátnu zákazku za desiatky miliárd korún na prvú súkromnú diaľnicu na Slovensku sa spolu uchádzajú veľké európske firmy – francúzska Vinci a švédska Skanska. Konkurovať im bude francúzsky Bouygues s niekoľkými menšími spoločnosťami, napríklad slovenskými firmami Doprastav a Váhostav.

Druhý balík PPP – vyše 53 kilometrov rýchlostnej cesty od Nitry po Zvolen vrátane obchvatu Banskej Bystrice – čaká na ponuky štyroch konzorcií uchádzačov, ktorí ich majú v najbližších dňoch predložiť v druhom kole. Nie je jasné, či tak urobia všetci.

"Predpokladáme, že dohoda o zvolenskej rýchlostnej ceste bude urobená najskôr, teda ako prvá. Je totiž najmenej náročný projekt,“ doplnil minister dopravy Ľubomír Vážny.

Tretí balík PPP medzi Žilinou a Martinom predstavuje najťažšiu diaľničnú stavbu na Slovensku. Súťaž na stavbu asi 29 kilometrov diaľnice D1 v náročnom teréne od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu zahŕňa totiž aj tri tunely. Dva z toho dokopy v dĺžke 10 kilometrov naháňajú strach, pretože nie je pri nich urobený podrobný geologický prieskum. Takmer 7,5–kilometrový tunel Višňové bude po dokončení najdlhším slovenským tunelom. Tretí balík bude zrejme preto aj najdrahší. Stavebné náklady sa odhadujú takmer na 50 miliárd korún. Výhodou však je, že sú k dispozícii aj geologické prieskumy, ale aj vykúpené pozemky.

debata chyba