Diaľnice sa budú stavať na stoštyridsiatku

Nové diaľnice na Slovensku sa budú projektovať tak, aby dovolili šoférom bez problémov jazdiť rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Je to o 20 kilometrov viac ako teraz. Vyššie projektové rýchlosti zavádza nová technická norma, ktorá vstúpila do platnosti od júla.

03.07.2008 13:52
Diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata

Vodiči sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho nemajú obávať, diaľnice vraj budú bezpečné. A to napriek šetreniu peňazí a zavedeniu užších jazdných pruhov či menšej hrúbky cesty. Na každom kilometri chce štát ušetriť desiatky miliónov korún.

Podľa normy musí diaľničná spoločnosť alebo správa ciest navrhovať všetky nové cesty. Minister dopravy aj odborníci sa zhodujú, že stovky zmien v norme ušetria peniaze.

"Norma hovorí, čo je najmenej, teda čo sa musí splniť. Širšie či pohodlnejšie diaľnice sa môžu stavať naďalej. Ak by sme použili nové pravidlá na všetky stavby, náklady by mohli ísť dolu približne o päť až sedem percent. Podľa najnovších pravidiel sa však bude stavať len tam, kde to naozaj bude treba, napríklad v horskom teréne,“ doplnil Vážny.

V praxi to znamená, že kilometer diaľnice na rovinatom úseku v súčasných priemerných cenách 400 miliónov by bol lacnejší asi o 20 miliónov korún. V horskom teréne, kde sú mosty či tunel, vyjde kilometer aj na miliardu. Nové pravidlá by mali šetriť do 50 miliónov korún.

Koľko korún nová norma skutočne ušetrí Národnej diaľničnej spoločnosti, nie je jasné. "Nemáme to zrátané,“ uviedol pre Pravdu Marcel Jánošík, hovorca diaľničnej spoločnosti. Zúženie stredového pruhu či celkovej šírky diaľnice umožní vykupovať menej pôdy a míňať menej asfaltu či betónu pri ich stavaní.

"Upozorňujeme, že jazdný pruh sa môže zúžiť na 3,5 metra, teda o 25 centimetrov. Je to však presne podľa európskych odporúčaní. Po takýchto užších pruhoch jazdia šoféri v Rakúsku, Nemecku či ďalších krajinách,“ uviedol Peter Schlosser zo Slovenskej správy ciest, ktorá normu pripravila.

Podľa neho bezpečnosť súvisí s mnohými inými predpismi na diaľnici. "Budú bezpečné, preto sa napríklad zväčšili oblúky – teda zákruty. Problémy, ktoré majú vodiči napríklad na rýchlostnej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zvolenom, by mali byť minulosťou,“ spresnil Schlosser. Práve na spomínanej ceste dokážu vodiči miestami jazdiť najviac 90-kilometrovou rýchlosťou, zákruty sa rýchlejšie nedajú prejsť.

Nové úsporné diaľnice by sa mali stavať tam, kde prídu súkromní investori. Ide napríklad o diaľnicu D1 od Žiliny po Poprad alebo pred Prešovom. Rovnako po novom by sa mala stavať rýchlostná cesta za Nitrou smerom na Zvolen. Kde použije nové lacnejšie diaľnice štát, zatiaľ nie je rozhodnuté.

"Určite to bude na úplne nových úsekoch, ktoré len začneme projektovať. Čiastočne aj na cestách, ktoré sa začali už pripravovať. Samozrejme len tam, kde projekty ešte nie sú dokončené,“ doplnil Vážny.

Čo sa zmení na slovenských diaľniciach
projektovaná rýchlosť diaľnic sa zvyšuje zo 120 na 140 km/h
životnosť betónovej diaľnice sa presne vymedzila, má vydržať 35 rokov, asfaltová 25 rokov
šesťpruhová diaľnica sa bude môcť stavať tam, kde jazdí 60-tisíc áut za deň a viac
šírka jazdného pruhu sa znižuje z 3,75 na 3,5 metra
odstavný pruh však bude o pol metra širší ako v súčasnosti, bude mať 2,5 metra
stredová plocha medzi jazdnými smermi bude užšia – namiesto 4 len 3 metre
o pätinu sa zmenšia prípustné oblúky, prakticky sa tak bude dať jazdiť vyššou rýchlosťou
debata chyba