Branisko je najdrahšia slovenská cesta

Tunel Branisko je najdrahšia diaľničná stavba Slovenska. Kilometer tunela vyšiel približne na 1,6 miliardy korún. Bol prvým diaľničným tunelom a staval sa celkovo osem rokov. Výrazne skracuje cestu a šetrí nervy vodičom, ktorí smerujú na východ Slovenska, najmä do Prešova. Premiér Robert Fico obvinil vedenie Slovenskej správy ciest z rokov 1998 až 2001, že cez štátnu zákazku stavania tunela odtekali peniaze na účty manažérov a následne mala mať z toho prospech aj Dzurindova SDKÚ.

17.04.2008 06:09
Tunel Branisko Foto: ,
Tunel Branisko.
debata

Medzi desiatimi obvinenými sú aj traja najvyšší manažéri Slovenskej správy ciest z rokov 1999 až 2001 – riaditeľ Dušan Matonok, ekonomický námestník Roman Veselka a investičný námestník Valerián Horváth. Veselka mal takto získať milión, Matonok 280-tisíc a Horváth 216-tisíc švajčiarskych frankov.

Tunel Branisko (YouTube)

Roman Veselka, jeden z bývalých čelných predstaviteľov SSC, pripustil, že peniaze sa dostávali na súkromné účty. Tvrdí však, že to nesúviselo s tunelom Branisko a peniaze boli z účtov vrátene späť. Komu, to už nespresnil. Veselka tak reagoval na informácie polície.

„Záver vyšetrovateľa o spojení výstavby technologickej časti tunela Branisko s prevodom peňazí bývalých manažérov správy ciest je účelový. Polícii boli doložené hodnoverné informácie, aj zo strany švajčiarskych orgánov, že išlo o aktivitu, ktorá vôbec nesúvisela s výstavbou tunela Branisko,“ doplnil Veselka.

Podľa neho polícia ignoruje fakt, „že peniaze týkajúce sa tohto obchodu boli ešte v roku 2004 vrátené bývalými manažérmi SSC, na čo existujú hodnoverné doklady, ktoré sú tiež v rukách vyšetrovateľa“.

Tunel Branisko sa staval osem rokov, od apríla roku 1996, keď stavbu spustil súčasný minister školstva Ján Mikolaj, ktorý v tom čase pôsobil v tretej Mečiarovej vláde na čele Slovenskej správy ciest. On podpísal zmluvy s dodávateľom hlavnej časti tunela, s firmou Vodohospodárska výstavba, aj s ďalšou firmou ZPA Křižik na vybavenie tunela technológiami.

Obe tieto firmy si neplnili povinnosti, ako mali, meškali so stavbami a predmetom skúmania vyšetrovateľov v minulosti boli aj zmluvy s týmito firmami. K zmluve na samotné postavenie tunela je 76 dodatkov, časť z nich podpísal Mikolaj a väčšiu časť Veselka a Matonok ako nominanti Dzurindovej vlády. Najväčšie predraženie dodatkami bolo urobené pri dodávke technológií firmou ZPA Křižik, z pôvodných necelých 700 miliónov korún nakoniec štát zaplatil 1,9 miliardy korún.

Národná diaľničná spoločnosť v stredu odmietla uviesť, koľko celkovo stála stavba tunela. Napriek tomu, že od roku otvorenia tunela v roku 2003 do začiatku tohto roka sa niekoľkokrát čelní predstavitelia spoločnosti vyjadrovali k cene. Uvádzali rôzne sumy v rozpätí 5 až 7 miliárd korún. Rovnako diaľničná spoločnosť odmietla v stredu uviesť aj to, koľko ľudí pracuje na prevádzke tunela a koľko ročne stojí štát jeho prevádzka.

debata chyba