Paternostery končia, zostane ich len zopár

Dookola jazdiace výťahy paternostery na Slovensku postupne dosluhujú. Normy Európskej únie takéto výťahy nepoznajú a považujú sa za nebezpečné.

27.08.2007 16:23
Zákony, peniaze, ekonomika Foto:
Ilustračné foto
debata

Nové paternostery sa na Slovensku už nesmú inštalovať, existujúce však môžu ešte doslúžiť. Zodpovednosť však na seba preberá prevádzkovateľ, povedal Marián Alezár z Technickej inšpekcie.

„Paternostery sú viac nebezpečné ako bežné osobné výťahy, môžu sa však ďalej prevádzkovať podľa pôvodne platných noriem,“ uviedol Alezár. Riziko paternosterov zvyšujú najmä otvorené kabínky. Hoci krúžia dookola primeranou rýchlosťou, počet bezpečnostných prvkov musí byť vyšší. S tým však stúpa aj riziko zlyhania. Starší ľudia zas môžu mať problém s nastupovaním.

„Spomínam si na viacero úrazov, ktoré sa v paternosteroch stali, jeden chlapec si pri vyliezaní zo zaseknutého výťahu zlomil nohu,“ povedal predseda Cechu výťahárov Slovenska Pavol Tuchyňa. Štáty EÚ k prevádzke týchto zariadení pristupujú rozdielne. Vo Francúzsku napríklad podľa Tuchyňu stanovili pevný termín, po ktorom paternostery vyradia z prevádzky.

Viacerí prevádzkovatelia budov na Slovensku paternostery menia za moderné výťahy. „Zahraniční majitelia našej budovy chceli mať výťahy v súlade s najnovšími normami,“ uviedol prevádzkovateľ jednej z administratívnych budov v Košiciach, kde doteraz tieto výťahy slúžili. Po rekonštrukcii paternoster nahradia dva osobné výťahy. Výmena paternostera sa moderný výťah stojí približne tri milióny korún, môže to však byť aj viac.

Paternoster začiatkom roku vymenili aj v košickom hoteli Kosmalt. „Rekonštrukcia by stála toľko, ako inštalácia nových výťahov,“ vysvetlil riaditeľ hotela Ľuboš Kabát. Pre hotel sa tým podľa Kabáta znížili aj náklady na prevádzku, paternostery totiž jazdili nepretržite. Kabát však priznal, že nové výťahy majú o čosi nižšiu kapacitu.

Naopak, pôvodné paternostery chce zachovať Technická univerzita v Košiciach. V súčasnosti ich rekonštruuje, čím chce predĺžiť životnosť výťahu. Rekonštrukcia bude univerzitu stáť vyše tri milióny korún, informoval hovorca školy Vasiľ Demko. V Košiciach tak ostane jediný funkčný paternoster.

Za šesť miliónov korún rekonštruuje svoj paternoster ministerstvo dopravy. „Ponecháme tu tieto výťahy, sme pamiatkovo chránená budova, paternoster je jej súčasťou,“ poznamenal hovorca ministerstva Marián Jánošík.

Zlatú éru zažili paternostery začiatkom minulého storočia. Vtedy sa montovali do väčších administratívnych budov, dodnes sú na niektorých univerzitách. V Bratislave ich v súčasnosti používajú na štyroch ministerstvách, ďalší je budove riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky. Napriek väčšiemu riziku je kapacita paternostera podľa Tuchyňu dodnes vyššia alebo porovnateľná s dvomi kabínkovými výťahmi.

debata chyba