Širokorozchodnú trať berú železnice vážne

Železnice Slovenskej republiky berú vážne projekt predĺženia širokorozchodnej trate až do Bratislavy. Ruská strana uprednostnila Slovensko pred Poľskom i Maďarskom.

22.06.2007 16:15
Železnice Foto:
Železnice
debata

Železnice Slovenskej republiky pristupujú veľmi vážne k rusko-slovenskej iniciatíve na stavbu širokorozchodnej železničnej trate od hraníc SR s Ukrajinou do Bratislavy a ďalej do Viedne. Uviedol to v piatok generálny riaditeľ ŽSR Dalibor Zelený v Bratislave na stretnutí odborníkov o perspektívach tohto projektu, zameranom najmä na prepravu tovarov z ázijského Ďalekého východu do strednej Európy s využitím Transsibírskej železnice.

Šéf Železníc vyslovil presvedčenie, že ide o ekonomický a nie politický projekt, pričom pripravovaná štúdia jeho vykonateľnosti ukáže, do akej miery bude uskutočniteľný. Diskusiu na túto tému zorganizoval časopis o ekonomike miest a obcí Komunálne financie.

Ako Zelený ďalej uviedol, Železnice budú postupovať v súlade s memorandom o možnostiach realizácie širokorozchodnej trate, ktoré podpísali začiatkom mája tohto roku v Moskve minister dopravy Ľubomír Vážny a generálny riaditeľ Ruských železníc Vladimir Jakunin.

V súvislosti s projektom Železnice plánujú v roku 2008 investovať do rozšírenia prekladiskovej stanice v Čiernej nad Tisou okolo 200 miliónov Sk. Ak bude projekt reálny, podľa šéfa Železníc bude pre Slovensko ekonomicky zaujímavý. Prvá časť štúdie vykonateľnosti stavby by mala byť podľa neho hotová na prelome tohto a budúceho roku a ukončená by mala byť v priebehu pol druha roka.

Zelený si však myslí, že náklady na projekt by mali byť značne vyššie ako odhad vo výške 800 miliónov eur, o ktorom hovoril konzultant pre dopravu rakúskej spoločnosti IPE Consulting Ronald Beier. Ten označil projekt za dobrý nápad aj preto, že v súčasnosti až 99 percent nákladnej dopravy medzi Čínou a Európskou úniou predstavuje námorná trasa.

V prospech projektu sa vyslovil aj štátny tajomník ministerstva dopravy Dušan Švantner napriek rozporným názorom o jeho účelnosti. Za strategicky zaujímavý ho označil aj člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Jozef Pavúk. Zároveň sa však vyslovil za to, aby realizácia projektu neohrozila súčasný objem a zloženie tovarov na slovenských prekladiskových staniciach.

Ruské železnice pôvodne zvažovali pre stavbu širokorozchodnej trate do strednej Európy aj územie Poľska a Maďarska, napokon však uprednostnili výhodnejší návrh, aby trať viedla cez Slovensko. Povedal to riaditeľ oddelenia medzinárodných vzťahov Ruských železníc Alexej Averin s tým, že „je to projekt ekonomickej spolupráce Ruskej federácie s Európou“.

Mal by byť alternatívou stále viac preťaženej cestnej dopravy v európskych krajinách. Podľa neho by však mohol slúžiť aj na rozvoj osobnej prepravy cestujúcich. Averin uviedol, že projekt by realizoval spoločný podnik z národných železničných spoločností krajín, ktoré by sa na ňom podieľali a rozdelili si medzi sebou zisk. Mohli by sa na ňom perspektívne zúčastniť popri ruských a slovenských aj ukrajinské, rakúske a nemecké železnice.

Riaditeľ Inštitútu pre technický a ekonomický výskum a dizajn železničnej dopravy GIPROTRANSTEI pri Ruských železniciach Fjodor Pechteriov označil za hlavný zmysel realizácie projektu to, aby preprava tovarov prebiehala bez zadržiavania od začiatku až do cieľa. Za žiadúce označil, aby štúdia o možnostiach realizácie stavby širokorozchodnej trate cez Slovensko bola vypracovaná už do konca tohto roka. V prípade realizácie projektu by podľa neho objem kontajnerovej dopravy mohol vzrásť až dvojnásobne.

debata chyba