Peugeot 207 bude zo 60 % slovenský

V Trnave stojí najmodernejšia fabrika koncernu PSA Peugeot Citroen a jej výsledky budú dobré. Povedal to šéf spoločnosti Jean Martin Folz v rozhovore pre Pravdu krátko pred začiatkom výroby nového modelu Peugeot 207.

18.04.2006 08:45
debata

Po prvý raz v histórii PSA dochádza k tomu, že spúšťate výrobu nového modelu v úplne novej fabrike. Ako predchádzate vyšším rizikám takejto kombinácie?

Pravda je, že je to pre nás nová situácia, ale tesne pred spustením výroby to ide veľmi dobre a hladko. Dôvodom je, že sme sa detailne pripravovali, prijali sme veľmi dobrých ľudí. Nasledovalo dlhodobé školenie ľudí na Slovensku a pre inžinierov aj vo Francúzsku. Ľudia z Trnavy pracovali vo fabrike v Poissy, ktorá začala s výrobou 207 ako prvá. My sme zasa z Francúzska poslali do Trnavy našich najlepších ľudí. To je spôsob, ako to môže fungovať. Pravdepodobne o pár dní by som mal prísť na Slovensko, keď by malo zísť prvé auto z výrobných pásov.

Aká časť z trnavského modelu 207 bude zostavená z dielcov vyrobených na Slovensku?

Ak neberieme do úvahy motor a prevodovku, je to 60 percent. Tak sa celkom prirodzene na to pozeráte vy na Slovensku, ale pre nás ako automobilku je podstatné, že dvestosedmička je auto vyrábané v troch závodoch v Európe – v Madride, Poissy a Trnave. Dodávky dielcov posudzujeme v európskom meradle. Myslím, však, že podiel dodávok zo Slovenska je už v tejto ranej fáze dosť vysoký.

PSA plánuje investovať v Trnave v druhej fáze ďalších viac ako 350 miliónov eur. Kedy presne začnete?

Veľmi skoro. Pretože sme povedali, že chceme, aby táto časť fabriky vyrábala okolo roku 2010. To znamená, že musíme začať stavať koncom tohto, začiatkom budúceho roka.

Spolu s tým pravdepodobne dôjde aj k rozšíreniu siete vašich dodávateľov na Slovensku…

Áno, ale zatiaľ nechcem hovoriť konkrétne o tom, aké auto budeme vyrábať v druhej fáze. Zo Slovenska sa stáva jedna z najsilnejšie zameraných krajín na automobilový priemysel. Mnohí z dodávateľov investujú na Slovensku, prípadne tak chcú urobiť. Táto časť Európy sa stáva skutočnou vstupnou bránou pre automobilový priemysel a počet dodávateľov sa zvýši, takže som presvedčený, že viac dodávok bude odtiaľ.

Do závodu v Trnave, ale aj do spoločného podniku s Toyotou v českom Kolíne ste investovali so zámerom riešiť preťaženosť vašich európskych závodov.

Vyťaženosť našich výrobných závodov v západnej Európe je stále nad 100 percentami. Vlani to bolo na 104 percent (stopercentná vyťaženosť znamená výrobu na dve zmeny počas 235 dní v roku – pozn. red.). Väčšiu kapacitu potrebujeme, nielen aby sme odľahčili ostatné fabriky, ale zároveň preto, že v nasledujúcich rokoch plánujeme predávať viac.

Ako to ovplyvní kvalitu vašich produktov?

No zatiaľ sa to ešte prejaviť nemohlo, ale sme presvedčení, že sa tak stane. Na Slovensku máte najmodernejšiu fabriku koncernu PSA, dlhoročnú skúsenosť v strojárskej výrobe, kvalifikovaných, zaškolených ľudí. Vieme, že výsledky budú dobré.

Povedali ste, že kvalita je témou číslo jeden v PSA. Čo presne to vo vašom ponímaní znamená?

S ostatnými automobilkami si konkurujeme na viacerých poliach. Cenami, príťažlivosťou modelov, kvalitou. Tá je kľúčová. Preto chceme dosiahnuť ten najlepší štandard kvality, získať dobrú povesť.

V dlhodobých rebríčkoch kvality sa jej úrovňou vyskytujete v okolí Renaultu alebo Fiatu. K akým značkám by ste sa chceli dostať?

Nerád by som sa porovnával s kýmkoľvek, najmä nie so značkami, ktoré ste menovali. Naším zámerom je byť medzi najlepšími v triede v Európe, v niektorých ukazovateľoch už sme, v niektorých iných sa stále zlepšujeme. Prijali sme všetky opatrenia, aby sme dosiahli naozaj veľmi dobrú kvalitu v trnavskom závode.

Je to dosiahnuteľné? Rovnakú prioritu si postavili všetci, vy sa musíte zlepšovať ešte výraznejšie.

Prešli sme do ďalšej fázy vývoja. Skončila sa tzv. veľmi intenzívna, s orientáciou na objem v rokoch 2001 a 2002, ktorá sa neskôr dostala do zamerania sa na kvalitu. Odvtedy robíme výrazný pokrok vo všetkých ukazovateľoch kvality, napríklad v spokojnosti zákazníkov či v počte reklamácií počas garančnej lehoty.

Na budúci rok plánujete predať pol milióna Peugeotov 207, čo je približne rovnaký počet, ako sa predalo doteraz najúspešnejšej dvestošestky. Konkurencia je však oveľa silnejšia, dokonca aj v rámci vášho koncernu.

Vychádzame z toho, čo je za nami, veľkého úspechu 205 a neskôr 206, ktorá sa stala najpredávanejším autom v Európe, tri roky po sebe. Sme presvedčení, že sa tento model bude dobre predávať. Je to o hľadaní nových trhov. Keď sme začínali s predajom dvestošestky, tak sme na Slovensku nepredávali takmer nič. Teraz máme slušný podiel na trhu.

Kto má takéto auto kupovať?

Bude to veľmi rôznorodé. Nezameriavame sa na konkrétny segment trhu, pretože veríme, že toto auto môže byť príťažlivé pre mnohých zákazníkov. Chceme osloviť samostatne žijúcich mladých ľudí, rovnako ako mladé rodiny. Môže to byť druhé auto pre väčšie rodiny. Máme aj špeciálne verzie, lepšie vybavené, športové, je to o tom, ako malým autom osloviť všetkých.

Tri roky ste boli s dvestošestkou najlepšie predávajúcim sa autom v Európe. V tom meradle je vaším súperom Volkswagen Golf. Trúfate si ho poraziť znovu?

Nemeriame náš úspech na trhu tým, či niekoho predbehneme. Vybudovali sme si silnú pozíciu v Európe a chceme sa ďalej rozširovať. Patrí nám 14,3 percenta na európskom trhu, čo je síce mierny pokles oproti situácii spred troch rokov, ale s autami ako je 207 sa chceme dostať tam, kde sme boli v roku 2002, prípadne ešte na vyššie úrovne. Ak sa pozriete na priemerný vek našich vozidiel, zistíte, že vlani dosiahol 4,5 roka, čo je najvyššia úroveň za posledné roky, ale do roku 2008 prudko klesne až na 3,3 roka.

Rovnakú predstavu majú kórejské, japonské automobilky, s obratom v predaji rátajú ďalšie európske firmy. Je vás veľa. Kto má najväčšie šance uspieť?

Nedá sa očakávať, že počet predaných áut na európskom trhu stúpne, skôr bude stagnovať, čiže je jasné, že uspieť sa bude dať len na úkor niekoho iného. A to ide iba s ponukou nových modelov. My sme sa až doteraz vyrovnávali s vysokým vekom našich vozidiel, teraz sa to obrátilo, preto sme takí sebavedomí.


Jean Martin Folz (59), už deviaty rok pôsobí ako prvý muž koncernu PSA Peugeot Citroen. Do automobilky nastúpil v roku 1995. V sedem­desiatych rokoch začínal v pobočke ministerstva priemyslu, kde sa dostal až na úroveň riaditeľa úradu štátneho tajomníka. Od roku 1978 pôsobil na manažérskych postoch vo firme Rhône-Poulenc a Jeumont-Schneider. Neskôr bol prezidentom firiem Péchiney, Carbone Lorraine a Eridania Béghin-Say.

debata chyba