Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes podpísala zmluvy so stavebníkmi pre všetky tri chýbajúce úseky D3: Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (združenie spoločností Váhostav, Metrostav DS a Duna Aszfalt), Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (SKANSKA-SK) a Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil (združenie spoločností Váhostav, Metrostav DS a Duna Aszfalt).
Šoféri, ktorí ešte aj dnes využívajú na presuny obecnú cestu prvej triedy (I/11) pri Kysuckom Novom Meste a Oščadnici sa tak dočkajú úľavy. Teraz má ťah D3-ky necelých 40 kilometrov, no do piatich rokov má pribudnúť zhruba 21 kilometrov štvorprúdovky a 5 kilometrov polovičného profilu cesty. Predĺži sa tak na viac než 60 km.
Projekt je súčasťou programového vyhlásenia vlády, pričom rezort dopravy niekoľkokrát pripomínal že rozostavenie D3 je prioritou tohto roka. Všetky tri časti majú vydané stavebné povolenie, vrátane troch tunelov, a stavať sa majú súčasne.
Tomu však bude predchádzať niekoľko rokov extrémnych obmedzení počas budovania týchto úsekov – trasy totiž nemajú obchádzku mimo obcí a miest, čím sa kolóny znásobia. Podľa potrieb stavby sa budú cesty uzatvárať, či okresávať. Vedenie ministerstva dopravy rovnako ako hlavy dotknutých miest a obcí však dúfajú, že sa región pohne k lepšiemu a stojí za to vydržať.
Takto vyzerala výstavba diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec
„Pri megaprojekte kysuckej D3-ky sa dostávame od výkresov a vybavovačiek k reálnej príprave stavenísk a verím, že čoskoro už aj k samotnej výstavbe. Tá sa síce nezaobíde bez zásahov do živej premávky, keďže však staviame všetky tri úseky naraz, dopravné obmedzenia počas výstavby budú násobne kratšie,“ vysvetlil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer) pri podpise zmlúv.
Doplnil, že po dokončení sa obyvatelia kysuckého regiónu zbavia tranzitov cez obce aj mestá, rovnako ako dekády trvajúcich dopravných problémov, ktoré sú súčasťou ich pohybu po Kysuciach. Kamióny by mali byť minulosťou najmä v obciach Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec. Diaľnica je okrem toho rýchlejšou možnosťou, čo by presunom tiež malo pomôcť.
„Podľa dostupných analýz pri obci Oškerda je možné po dobudovaní kysuckej D3 očakávať až o 12-tisíc menej osobných a o šesťtisíc menej nákladných áut využívajúcich cestu I/11. Pri ostatných uvedených obciach sa úbytok pohybuje okolo sedemtisíc pri osobnej doprave a zhruba okolo päťtisíc pri nákladnej doprave za 24 hodín,” uviedla NDS.
Minister Ráž uviedol, že koncom roka by už chcel vidieť stavebné stroje v plnom nasadení a posun v projekte. Výstavba by oficiálne mala začať v roku 2026, no práve v závere tohto roka majú prebehnúť prípravné práce. Plánovaný termín dokončenia je do roku 2029 (niektoré zdroje uvádzajú rok 2032).
Doprava sa presunie na diaľnicu
Od poľskej hranice začína úsek D3 Čadca – Oščadnica – Bukov. Pokrýva dĺžku 5,3 km a v tejto časti je dôležitý najmä 600-metrový tunel Horelica. Tomu má pribudnúť nová rúra, ktorá pomôže zmierniť nápor motoristov. V projekte je aj 21 mostov, viac než päť kilometrov protihlukových stien, migračný koridor pre zver, nové stredisko správy a údržby diaľnic či veľké pravostranné odpočívadlo Oščadnica.
Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica dlhý približne 9,6 km bude viesť od Kysuckého Nového Mesta ponad rieku Kysuca a popri obciach Kysucký Lieskovec, Krásno nad Kysucou, až do napojenia na cestu smerom na Oščadnicu. Súťaž vyhrala spoločnosť Skanska so sumou nad 261 miliónov eur.
Riešením katastrofálnej dopravy medzi Žilinou – Brodnom a Kysuckým Novým Mestom má byť diaľničný úsek s dĺžkou nad 11 km. Posledný, ale aj najnáročnejší projekt D3 odbremení Oščadnicu a priľahlé obce o 20-tisíc áut denne, ktoré cez obec prechádzajú a spôsobujú 30 až 120 minútové kolóny. Zahŕňa výstavbu 16 mostov, križovatku v Krásne nad Kysucou, odpočívadlo a prechody pre zvieratá. Stavať ho bude združenie D3 Brodno–KNM (Váhostav, Metrostav DS, Duna Aszfalt) za necelých 400 miliónov eur. Okrem Kysučanov zámery pomôžu ako doprave z a do Poľska, ale aj Česka.
Keď sa dostavajú posledné chýbajúce úseky diaľnice D3 na Kysuciach, motoristi budú môcť ísť po súvislej diaľnici od Žiliny až po Poľsko. Tým pádom sa spojí sever Slovenska s juhom a západom cez diaľnice D1 a D3. Nákladiaky ale aj autá nebudú musieť prechádzať cez dediny a mestá, ale budú mať pohodlnú trasu po diaľnici.
„Po dokončení celej diaľnice od Brodna po Kysucké Nové Mesto sa zníži intenzita dopravy o 10– až 12-tisíc ľudí denne, teda o 60–70 percent. Bude to obrovská úľava v regióne a obyvatelia budú môcť chodiť do práce do Žiliny v pokoji buď po ceste I. triedy, alebo po diaľnici,” vysvetľoval v auguste štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.
Tri úseky mali štát vyjsť na 1,2 miliardy eur, no Národná diaľničná spoločnosť vybrala najlacnejšie ponuky čím ušetrí 200 miliónov. Chýbajúce sekcie D3 budú stáť 890 miliónov, z čoho väčšinu – až 85 percent – zaplatíme z eurofondov, ich čerpanie je aj dôvodom zrýchlenej výstavby.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ocenil, že v súťaži sa podarilo dosiahnuť nižšie ceny. „Na príklade dvoch úsekov D3 vidíme, že vysúťažené ceny sa pohybujú blízko našich odhadov. Pri úseku zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta sme odhadovali úsporu 29 až 33 percent,” uviedol úrad s tým, že vyhrala ponuka s úsporou 29 percent.
ÚHP roky upozorňuje na to, že na Slovensku sa projekty nadhodnocujú. To je problémom najmä preto, že balík peňazí sa dá použiť aj na ďalšie investície, no krajina na to príde neskoro. „Kľúčové je odhadnúť náklady čo najpresnejšie a čo najskôr, aby sa zbytočne neblokovali zdroje,” dodal úrad.