Od večera, 11. septembra (20:30) až do 23. septembra bude pokračovať jesenná údržba tunela Bôrik aj plánované práce na diaľnici D1 v smere Žilina – Prešov, vrátane Tunela Bôrik. Začali už 3. septembra, opravy majú viacero etáp. NDS teraz zatvorí križovatku Poprad – Západ až po križovatku v Mengusovciach, vrátane Tunela Bôrik. Obchádzka je nasmerovaná od diaľničnej križovatky Mengusovce cez cestu prvej triedy I/18 cez Svit. Rekonštrukcia ciest prebehne obojsmerne. Dotkne sa teda aj trasy od Prešova, v smere na Žilinu a rovnako tak oboch smerov Tunela Bôrik.
Harmonogram opráv Tunela Bôrik
13. september 2025 od 20:30 do 14. september 2025 do 05:30
15. september 2025 od 21:00 do 16. september 2025 do 05:30
16. september 2025 od 21:00 do 17. september 2025 do 05:30
17. september 2025 od 21:00 do 18. september 2025 do 05:30
18. september 2025 od 21:00 do 19. september 2025 do 05:30
22. september 2025 od 21:00 do 23. september 2025 do 05:30
23. september 2025 od 21:00 do 24. september 2025 do 05:30
„NDS plánuje jesennú údržbu tunela Bôrik využiť aj na opravu vozovky, konkrétne takzvanej pružnej zálievky. Zároveň prebehne aj kosenie okolo portálov, ktoré nie je možné vykonávať počas živej dopravy. V neposlednom rade prebehne aj samotná hĺbková kontrola celej technológie. V prípade nevhodných poveternostných podmienok môžu byť práce presunuté do ďalšieho týždňa,” uviedla Mediálna komunikácia spoločnosti.
Obmedzenia budú aj na bratislavskom úseku D1 v smere Bratislava – Žilina, konkrétne Bratislava Zlaté Piesky – Senec Západ. Od 12. do 15. septembra vodičov čaká kompletná uzávierka v km 12,5 – 27,3 v smere na Trnavu. Bude sa tam robiť dopravné značenie kvôli spusteniu vetiev križovatky na Bernolákovo v smere Bernolákovo – Trnava. Následne bude prechod funkčný. Intenzívne práce priniesli otvorenie uzavretej križovatky pri Bernolákove skôr, než sa plánovalo. Posledný víkend pred začiatkom školského roka NDS sprístupnila zjazd z D1 od Trnavy do Bernolákova aj výjazd z Bernolákova smerom na Bratislavu.
„Po tomto predĺženom víkende sa križovatka Bernolákovo dostane do pôvodného režimu, kedy sa motoristi z Bernolákova, Chorvátskeho Grobu a ďalších blízkych obcí budú môcť pohodlne napojiť na D1 v každom smere,“ uzavrel Július Mihálik, investičný riaditeľ NDS.
Začiatkom júla NDS uzavrela aj tender na úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. Verejné obstarávanie úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto zatiaľ ukončené nie je, no očakáva sa jeho uzavretie v najbližších dňoch.
D1 v smere Žilina – Bratislava, v úseku Púchov – Ilava avšak v smere do Bratislavy prebieha už od polovice augusta obnova a skončiť by sa mali 15. septembra, teda pondelkovým sviatkom. Oprava povrchu cesty prebieha v ľavom jazdnom pruhu (smerom do Bratislavy) v km 155,700 – 150,700. Premávka vedie vo voľnom jazdnom pruhu. Práce sa však zastavovali vždy od druhej poobede v nedele do desiatej ráno v pondelky.
Plody letných prác v septembri
V úseku Hričovské Podhradie – Bytča na D1 v smere Žilina – Bratislava tiež nájdeme práce na ceste. Dva jazdné pruhy sú tu uzatvorené od druhého augustového týždňa a to kvôli výmene mostných záverov na moste v smere na Bratislavu. Prúdy sa však striedajú podľa toho, v akej fáze je oprava, teda šoférov smerujú raz cez ľavý alebo pravý pruh. Všetko sa má dokončiť 28. septembra.
V ten istý deň sa má dokončiť aj rekonštrukcia povrchu ciest horského priechodu Branisko. Prebieha od polovice augusta, odhad trvania bol podľa Slovenskej správy ciest (SSC) 45 dní. Modernizuje sa päť kilometrový úseku cesty I/18 priechodu. Cesta sa postupne rozpadala a keďže ide o výrazne vyťaženú trasu, oprava bola nevyhnutná. Najmä v prípade zatvorenia Tunela Branisko je priechod obchádzkovou trasou.
„Stavebné práce na opravovanom úseku cesty začali odfrézovaním starého krytu vozovky. Budú pokračovať kladením geomreže, ktorá zabezpečí vystuženie asfaltových vrstiev. Potom bude položená ložná a obrusná vrstva vozovky. Modernizácia bude zahŕňať aj výškovú úpravu uličných vpustí, spevňovanie krajníc, tesnenie dilatačných škár a vyznačenie vodorovného dopravného značenia,“ uviedol ešte v auguste hovorca SSC Lukáš Trepáč.
Úpravy si vyžiadali zmeny v dopravnom značení a v prípade potreby premávku riadia poverení zamestnanci. Práce zabezpečuje Združenie Východ Eurovia – Doprastav Eurovia SK, pričom zakázku nacenili na 909-tisíc eur.
Na jeseň skončí viacero obmedzení
Cesta Ružomberok – Trstená, v úseku Podbiel – Nižná nad Oravou Vintiška sa tiež uzavrie tento víkend. Oprava železničného priecestia v obci Nižná nad Oravou sa začne 13. a skončí sa 15. septembra. Obchádzka je presmerovaná na miestnu obecnú cestu na ulici Nová doba.
V sobotu, 13. septembra má skončiť aj rekonštrukcia cesty 69 Zvolen – Banská Bystrica, v úseku Kováčová – Sliač juh. Trasa je mimo prevádzku od od júla, dôvodom je rekonštrukcia mosta a vodiči ju musia obísť po rýchlostnej R1 križovatka Kováčová – Sliač a cez obec Sliač.
V sviatočný pondelok, 15. septembra prebehne aj každoročná púť do Šaštína. Dotkne sa cesty cez Moravský Svätý Ján – Stráže nad Myjavou, v úseku Šaštín-Stráže Kláštorné námestie a Šaštín-Stráže M. R. Štefánika. Veriaci sa budú dať obísť cez obce Čáry a Kuklov.
Nadnárodná trasa Brno (CZ) – Trenčín v časti Brúsne – Drietoma tiež získa nový povrch cesty. Opravuje sa km 6,0 – 6,820 v Driemote. Očakáva sa tak dokončenie opráv cesty na Trenčín, ktorá je uzavretá od konca augusta. Doprava, ktorá je teraz obmedzená striedavo na jeden pruh, by sa mala vrátiť do pôvodného stavu posledný októbrový deň. Cesta I/9, ktorá prechádza cez Brúsne a Drietomu, je súčasťou nadnárodnej trasy medzi Brnom a Trenčínom, preto je jej stav o to dôležitejší.
V rovnaký deň má byť hotová dôležitá diaľničná prípojka D1 Hubová na ceste číslo 18 Žilina – Poprad. Budovanie križovatky Hubová z diaľnice potrebovalo úplnú uzávierku cesty I/18 v Hubovej. Dočasná obchádzka ide po ceste s jazdnými pruhmi so šírkou 3,5 m.
Diaľničná prípojka D1 Hubová je zásadný úsek diaľnice medzi Žilinou a Popradom. Zabezpečuje totiž rýchlejšie spojenie severozápadného a stredného Slovenska. Výstavba tejto prípojky je súčasťou širšieho projektu výstavby diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorý zahŕňa aj výstavbu tunela Čebrať a mostov cez rieku Váh a železničnú trať.
Nové obchvaty pomôžu Záhoriu aj Bratislave
Status strategickej investície získali obchvaty Pezinka a Modry, ktoré sú súčasťou plánovaného projektu Obchvatov obcí Malokarpatska. Ich prínos aj význam je však oveľa hlbší než sa zdá. Sú potrebné hlavne kvôli zmierneniu dopravného tlaku na Bratislavu, odklonu nákladiakov z preťaženej trasy II/502, no aj kvôli náporu budúcich obyvateľov, ktorí sa budú sťahovať do lokalít Záhoria. Okrem toho, Malokarpatský región navštevujú nadšenci prírody a vzhľadom na svoju blízkosť k Bratislave je aj obľúbenou oblasťou na bývanie.
Tým láka aj nových ľudí, ktorí v budúcnosti zaplnia práve spomínanú cestu denným dochádzaním do práce, či škôl. „Cesta II/502 v tomto území tvorí jednu z najvyťaženejších radiál smerujúcich z, respektíve do Bratislavy,“ potvrdilo Ministerstvo dopravy SR. Cesta II/502 spája obce Pezinok, Modru a Svätý Jur a vedie smerom k Bratislave.
Už pred troma rokmi tadiaľ denne prechádzalo 12– až 17-tisíc áut všetkých typov. Výstavbou obchvatov sa tak zlepší plynulosť premávky, a zároveň sa zníži hluk aj emisie, teda nepríjemné kolóny. Trasa, ktorá teraz vedie cestou II/502, sa tak bude môcť presunúť mimo dotknuté obce, čo bude mať pozitívny vplyv aj na kľudnejší život ich obyvateľov. Prejazdy priamo cez centrum Pezinka a Modry tiež zhoršujú priestory mesta, pričom kamióny zhoršujú aj stav ciest, ktoré nie sú na takú premávku stavané.
Obchvat Pezinka bude mať niečo cez 7 km a štyri pruhy. Autá po ňom budú môcť ísť rýchlosťou 90 km/h, rovnako ako po obchvate Modry s dĺžkou nad 3 km. Ten bude mať dva pruhy a oba sa vyhnú plochám so stavbami. Práve status strategickej investície umožní, aby sa oba projekty postavili čo najrýchlejšie – značne sa zrýchli tak projektovanie, ako aj povoľovacie procesy výstavby.
Na ploche takmer 470-tisíc m2 vzniknú dva obchvaty za takmer 195 miliónov eur. Peniaze štát získa z viacerých zdrojov – úveru Európskej investičnej banky, programu Slovensko 2021–2027 a zdrojov Bratislavského samosprávneho kraja. Obchvat Modry sa začne stavať už v októbri 2026, dokončiť by sa mal do dvoch rokov (2028). Následne sa v januári 2028 spustí výstavba pezinského obchvatu, hotový má byť do roku 2030.